Polarn O. Pyret ger gamla kläder nytt liv

Polarn O. Pyrets kläder är gjorda för att hålla. Kvaliteten är hög och materialen grundligt testade så att kläderna ska räcka till mer än ett barn. Därför startar Polarn O. Pyret i oktober månad kampanjen "Skicka vidare". Från den 1 oktober kan gamla Polarn O. Pyret kläder lämnas in i Polarn O. Pyrets svenska butiker. Som tack får man 10 % rabatt på en valfri produkt. Alla intäkter från försäljningen går oavkortat till barnrättsorganisationen Plan.

Polarn O. Pyrets grundfilosofi har sedan starten 1976 varit att göra kläder som låter barn vara barn. Kläder som tål vilda lekar och som håller att ärvas. Därför är kvalitet ett av ledorden. Varje detalj i allt från t-shirts till skaljacka är genomtänkt och testad. "Skicka vidare" kampanjen står för den bästa sortens återvinning och bidrar till en hållbar miljö.

"Vi vill slå ett slag för produkter av hög kvalitet och uppmana våra kunder att låta kläder de köpt få ett ännu längre liv genom att skicka dem vidare." säger Roger Kylberg, vd Polarn O. Pyret.

Polarn O. Pyret har sedan 2005 ett utvecklat återanvändningskoncept på sin hemsida. Under funktionen "KÖP O. SÄLJ" kan Polarn O. Pyrets klubbmedlemmar gratis lägga upp annonser för gamla Polarn O. Pyret Plagg. Tjänsten är mycket uppskattad, inte minst hos medlemmar som vill köpa i andra hand.

"Eftersom all konsumtion påverkar miljön är det bra att köpa färre men bättre saker och att använda kläder så länge som möjligt, säger Lotta Söderberg, produktionschef Polarn O. Pyret.

Den 14 oktober börjar de insamlande plaggen säljas under etiketten "Skicka vidare" i Polarn O. Pyrets svenska butiker.

Polarn O. Pyret är ett svenskt konfektionsföretag som sedan starten 1976 etablerat sig som det ledande varumärket och butikskonceptet för barnkläder och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och design. Med drygt 100 butiker, varav 58 i Sverige, är Polarn O. Pyret Nordens ledande barnklädesföretag med siktet inställt på europeisk expansion. Idag finns butiker i Sverige, Danmark, Norge, Irland, Island, Estland, Finland, Ryssland och i Storbritannien. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS. För mer information se www.polarnopyret.se.

För frågor om Polarn O. Pyret, kontakta:
Roger Kylberg, VD, telefon: 08-41052090
E-post: roger.kylberg@polarnopyret.rnb.se

Lotta Söderberg, Produktionschef, telefon: 08-41052025
E-post: lotta.soderberg@polarnopyret.rnb.se

För frågor om RNB, kontakta:
Cecilia Lannebo, Investor Relations, telefon 08-410 520 45
E-post: cecilia.lannebo@rnb.se