Birgitta och Cecilia är Årets Bröstvänner 2014

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 06:30 CEST

Den 29 april tog Birgitta Granström och Cecilia Graffman emot utmärkelsen Årets Bröstvän på van der Nootska Palatset i Stockholm. Priset, som sedan 2006 delas ut av bröstcancersajten Breastfriends.se, går till en privatperson samt någon inom cancervården som på ett särskilt sätt stöttat bröstcancerdrabbade kvinnor.

Även om Birgitta och Cilla till en början inte var direkt nära vänner, valde Birgitta att stiga fram, ta plats och stötta sin väninna när beskedet kom att det var bröstcancer. De lärde först känna varandra i och
med att Birgittas dåvarande sambo arbetade tillsammans med Cillas man. Efter det att det tog slut mellan Birgitta och sambon fortsatte väninnorna att träffas en del, och i och med Cillas bröstcancer började de verkligen umgås och bli nära vänner.

En bra bröstvän ska finnas där så ofta som möjligt och framför allt lyssna. Det är viktigt att den drabbade slipper känna sig ensam. Att stötta anhöriga – som slits mellan jobb, hemarbete och skolor – är också viktigt, tycker Birgitta.

– Jag hade tid och möjlighet att hjälpa och stötta Cilla. Jag ville underlätta deras vardag så jag lagade mat och gjorde matlådor till familjen. Det var mest på dagtid jag var där som ett stöd för Cilla och följde med på undersökningar, behandlingar och provade peruker, säger Birgitta Granström.

Att vara en bröstvän avslutas inte bara för att behandlingarna är slut. En bröstvän är man för livet, även när det så kallade vanliga livet tar vid och man är färdigbehandlad och till slut, förhoppningsvis, blir friskförklarad. Men tankarna på sjukdomen, livet och döden finns alltid där – då behöver man också en bröstvän.

– Hennes bröstcancer och alla våra samtal har gett mig andra värderingar i livet. Man blir en annan människa när man går igenom detta, både den som drabbas och de som står vid sidan. Man blir mer ödmjuk.

För den andra pristagaren, Cecilia Graffman, är det som behandlande läkare och onkolog lätt att fastna i det medicinska och glömma bort allt det andra runt omkring; det mjuka, stödet och omtanken, som också är viktigt för en bröstcancerdrabbad kvinna.

De som nominerade Cecilia Graffman, bröstonkolog vid Skånes universitetssjukhus i Lund, använde ord som stöd, engagemang, fantastisk läkare, bli sedd och att känna sig som en vip i väntrummet. Hon tänker på helheten, tycker patienterna.

– Mitt mål är att ha en helhetssyn för varje människa och se henne, inte bara medicinskt. Kvinnorna som jag behandlar har ju flera olika behov; de behöver stöd i form av någon som lyssnar, jag som läkare, en psykolog eller kurator, de behöver stöd att orka med fysisk aktivitet och peppas att ta ett eget ansvar för sin behandling, eftersom det finns studier som visar att det är positivt att själv engagera sig och göra vad man själv kan som patient.

– Jag funderar mycket på dessa frågor och tycker att det är viktigt att jag försöker engagera mig i hela patienten, säger Cecilia Graffman.

Även läkare kan vara bröstvänner, tycker hon. Och det är man genom att försöka se hela patienten, vara tillgänglig och att bry sig om.

– Det är viktigt för alla cancerdrabbade att ha en vän, det borde uppmärksammas inom alla cancerformer. Det är skönt att ha någon med sig under den jobbiga tiden.

Utmärkelsen Breast Friends går till en privatperson och någon inom vården som genom sitt engagemang på ett alldeles särskilt sätt stöttat bröstcancerdrabbade kvinnor.

– Det är viktigt att uppmärksamma stora insatser som många gånger görs i det tysta, men som för den enskilde personen kan vara ovärderliga, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, och medlem i Breast Friends-juryn.

– Genom att sträcka ut en hand och visa att man bryr sig får vi det samhälle vi vill leva i, oavsett om det handlar om den goda vännen som sätter andra före sig själv, eller någon som arbetar med det i sitt yrkesliv där det får återverkningar för många, säger Elizabeth Bergsten Nordström.

Utmärkelsen Årets Bröstvän
Årets Bröstvän nomineras av allmänheten. Pristagarna utses av juryn Elisabet Lidbrink, överläkare på Radiumhemmet, Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, samt Cecilia Wilhelmsson, skådespelerska och Årets Bröstvän 2006.

Priset består av ett diplom, en blomsterbukett och ett specialdesignat smycke av guldsmeden Suzanne Färnert.

Juryns motiveringar

Birgitta Granström, Karlskrona, privatperson
När cancern slog till gjorde Birgitta ett aktivt val. Från att ha varit ytliga vänner steg hon fram och hjälpte sin väninna genom hela sjukdomsresan; före, under och efter undersökningar och behandlingar, tagit hand om familjen, kommit med matlådor och hittat på roliga aktiviteter. Gittan är en vän att stötta sig emot när det blåser.

Cecilia Graffman, Lund, vårdanställd
Med stöd och engagemang utöver det vanliga omsätter Cecilia en helhetssyn för sina patienter till verklighet. Genom ett sådant arbetssätt slussar hon fram patienterna mot ett friskare liv. ”Man känner sig som en VIP i undersökningsrummet”, säger patienter om Cecilia.

För pressbilder
Pressbilder Årets Bröstvän finns att ladda ner här

För ytterligare information kontakta:
Birgitta Granström, Karlskrona, 070-956 94 66, gittan_granstrom1@yahoo.se
Cecilia Graffman, Lund, 046-17 75 92, cecilia.graffman@skane.se
Tommy Ringart, kommunikationschef, Roche AB, 08-726 12 39, 070-562 11 40, tommy.ringart@roche.com

www.breastfriends.se vill öka kunskapen om bröstcancer. Breastfriends.se har också som syfte att engagera närstående i sjukdom och behandling. Det kan vara familj, vänner, arbetskamrater, kort sagt alla som kommer i kontakt med en bröstcancerdrabbad kvinna. För att vara ett gott stöd och få en bra dialog med vården är det viktigt att ha kunskap. Sedan 2006 delar breastfriends.se ut priset till Årets Bröstvänner. Utmärkelsen går till en privatperson och någon inom vården som genom sitt engagemang på ett alldeles särskilt sätt stöttat en bröstcancerdrabbad kvinna. Brestfriends.se är framtagen av Roche AB i Sverige.

Roche, med huvudkontor i Basel, Schweiz, är ett av världens ledande forskningsfokuserade hälsoföretag med kombinerade resurser inom läkemedel och diagnostik. Roche är världens största biotech-företag med differentierad medicin inom onkologi, virologi, inflammation, metabolism och CNS. Roche är även världsledande inom in vitro-diagnostik och vävnadsbaserad cancerdiagnostik och har ett brett utbud av produkter för diabeteskontroll. Roche hälsostrategi med skräddarsydd och individanpassad behandling, har som mål att erbjuda mediciner och diagnostikverktyg som möjliggör påtagliga förbättringar inom hälsa, livskvalitet och patientöverlevnad.  Företaget grundades 1896 och har sedan dess bidragit till den globala världshälsan. Tjugofyra läkemedel som utvecklats av Roche finns med i World Health Organization  Model Lists of Essential Medicines, bland dessa livsräddande antibiotika, malarialäkemedel och kemoterapi. Under 2013 hade Roche över 85 000 anställda runt om i världen och investerade över 8,7 miljarder schweiziska franc i forskning och utveckling.  Koncernens försäljning uppgick till 46,8 miljarder schweiziska franc. Amerikanska Genentech är en helägd medlem inom Roche-gruppen. Roche har en majoritetsandel i japanska Chugai Pharmaceutical.  I Sverige finns två dotterbolag; Roche Diagnostics  Scandinavia AB med 94 anställda och Roche AB som marknadsför och forskar kring läkemedel med 116  anställda 2013. För mer info besök www.roche.com och www.roche.se.