Livet och diabetes, nytt bloggforum för människor som lever med diabetes

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2016 06:29 CET

I dagarna gick den nya mötesplatsen för alla som lever med diabetes live. Livet och Diabetes är skriven av personer som själva lever med diabetes. Förutom erfarenheter kommer bloggen vara inspirationskälla och en plats för att sprida kunskap.

I Sverige lever omkring 400 000 människor med diabetes. Trots det är det ganska tyst om sjukdomen. Kanske beror det på okunskap. Kanske beror det på att diabetes på många sätt är osynligt. Men vad vi vet är att det finns lika många berättelser om livet med diabetes, som det finns människor som lever med diabetes.

Livet och Diabetes är en inspirations- och informationsblogg för dig som lever med eller nära någon med diabetes – skriven av människor som lever med eller nära någon med diabetes. Här kommer vi att kunna ta del av berättelser och erfarenheter från andra med diabetes i sina liv, dela med oss till varandra, få tips kring träning och hälsa, hitta goda recept, bidra med kunskap till samhället och en hel del annat.

Sofia Larsson Stern driver bloggen Diabetesia , och som gästbloggare på Livet och Diabetes skriver hon så här om det nystartade initiativet:

”Idag välkomnar jag med öppna armar läsare in på denna nyuppstartade, rikstäckande blogg på temat diabetes. Hade den funnits när jag blev sjuk hade jag kanske funnit tröst i det skrivna ordet. Jag hade kanske funnit en mentor eller vän som skulle kunnat berätta för mig att allt skulle bli bra. Att min diabetes inte skulle ta kol på mig”

Läs hela inlägget av Sofia Larsson Stern på Livet och Diabetes här.

Livet och Diabetes drivs av Roche Diabetes Care och Accu-Chek. Vår vision är att alla med diabetes lever sina liv så obegränsat som möjligt. Vi ser det som vår uppgift att utveckla produkter och tjänster som bidrar till att göra dig friare – både i tanken och i vardagen.

Om Roche Diabetes Care

Roche Diabetes Care är pionjärer inom utvecklingen av system för blodsockermätning och en av världens ledande företag för diabeteshanteringssystem. Under mer än 35 år har Accu-Chek® varumärket varit dedikerat till en strävan mot att alla med diabetes ska kunna leva sina sina liv så obegränsat som möjligt samt att kunna erbjuda hälso-och sjukvårdspersonal verktyg som kan optimera hälsan hos personer med diabetes. Dagens Accu-Chekportfölj erbjuder personer med diabetes och hälso-och sjukvårdspersonal innovativa produkter och lösningar för effektiv diabeteshantering. Accu-Chekprodukterna omfattar blodsockermätare, insulinpumpsystem med tillbehör samt datahanteringssystem,och utbildningsprogram som medverkar till förbättrade medcinska resultat. För mer information se vår hemsida här.

Helen Krut, kommunikationschef, Roche Diagnostics Scandinavia AB,

08-404 88 25, 076-107 52 11, helen.krut@roche.com

Roche, med huvudkontor i Basel, Schweiz, är ett av världens ledande forskningsfokuserade hälsoföretag med kombinerade resurser inom läkemedel och diagnostik. Roche är världens största biotech-företag med differentierad medicin inom onkologi, virologi, inflammation, metabolism och CNS. Roche är även världsledande inom in vitro-diagnostik och vävnadsbaserad cancerdiagnostik och har ett brett utbud av produkter för diabeteskontroll. Roche hälsostrategi med skräddarsydd och individanpassad behandling, har som mål att erbjuda mediciner och diagnostikverktyg som möjliggör påtagliga förbättringar inom hälsa, livskvalitet och patientöverlevnad. Företaget grundades 1896 och har sedan dess bidragit till den globala världshälsan. Tjugofyra läkemedel som utvecklats av Roche finns med i WHO Model Lists of Essential Medicines, bland dessa livsräddande antibiotika, malarialäkemedel och kemoterapi. Under 2014 hade Roche över 88 500 anställda runt om i världen och investerade över 8,9 miljarder schweiziska franc i forskning och utveckling. Koncernens försäljning uppgick till 47,5 miljarder schweiziska franc. Amerikanska Genentech är en helägd medlem inom Roche-gruppen. Roche har en majoritetsandel i japanska Chugai Pharmaceutical. I Sverige finns två dotterbolag; Roche Diagnostics Scandinavia AB med 90 anställda och Roche AB som marknadsför och forskar kring läkemedel med 113 anställda 2014. För mer info besök www.roche.com och www.roche.se.