​”Sjukvårdspodden – jakten på den jämlika vården” vinner globalt pris

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2017 08:40 CEST

Roche har i samarbete med kommunikationsbyrån Narva utvecklat konceptet ”Sjukvårdspodden – jakten på den jämlika vården”. Nyligen utsågs podden till vinnare av ett nytt påverkanspris, som EAPC (European Association for Political Consultants) delade ut till Narva i samband med föreningens årliga konferens i Bryssel den 28-30 maj.

Som partner till sjukvården vill Roche samtala om de utmaningar som sjukvården står inför. Baserat på denna utmaning utarbetade kommunikationsbyrån Narva tillsammans med Roche ett innovativt koncept som bland annat omfattade en podcast med makthavare. Under hösten 2016 lanserades ”Sjukvårdspodden – jakten på den jämlika vården”.

Björn Arvidsson och Jonas Edström, policychefer på Roche, har i en serie personliga samtal diskuterat utmaningar och lösningar tillsammans med totalt 16 av Sveriges tyngsta opinionsbildare inom vården.

– Det har varit jätteroligt och stimulerande att arbeta med podden. Frågan om hur vi ska få en mer jämlik vård engagerar och alla som vi frågat om att delta har ställt upp. Och även om frågan kan synas stor och svårgripbar har vi både bra och konkreta diskussioner med våra gäster, säger Björn Arvidsson, policychef på Roche.

– Dessutom är poddformatet alldeles utmärkt för den här typen av diskussioner. Vi får ställa de frågor vi har och det finns tid och utrymme för gästen att ge sin syn, fyller Jonas Edström, policychef på Roche, i.

Podden engagerar. Den har uppmärksammats redaktionellt och i sociala medier. Dessutom hamnade podden på fjärde plats i sin kategori när Svenska Podcastpriset 2016 delas ut.

Sjukvårdspoddens andra säsong inleddes under våren med sjukvårdsminister Gabriel Wikström.

Om Sjukvårdspodden

Sjukvårdspodden är en podcast producerad av läkemedel- och diagnostikföretaget Roche. I den samtalar flera av vårdens tyngsta opinionsbildare om hur jämlik vård ska uppnås. Podden röstades fram som den fjärde bästa i kategorin ”Vetenskap och medicin” i tävlingen Svenska Podcastpriset 2016.

Om Polaris Awards

Polaris Awards är en ny tävling, som handlar om att uppmärksamma framgångsrika politiska kampanjer och påverkanskampanjer. Initiativtagare är European Association for Political Consultants (EAPC), en förening för politiska konsulter, kampanjchefer samt PR- och PA-experter från 34 länder. Namnet syftar på Polstjärnan, som har styrt mänskligheten i tusentals år med sitt ljus. Sjukvårdspodden vinner i den kategori som avser Radio Campaigns för andra aktörer än politiska kandidater och partier.

Björn Arvidsson, Policychef Roche AB, 070-994 3 606, bjorn.arvidsson@roche.com

Jonas Edström, Policychef Roche AB, 070-250 12 04, jonas.edstrom@roche.com

Tommy Ringart, Kommunikationschef Roche AB, 0705-62 11 40, tommy.ringart@roche.com

Roche är en global pionjär inom läkemedel och diagnostik som är fokuserad på att föra vetenskapen framåt för att förbättra människors liv. Den kombinerade styrkan av läkemedel och diagnostik under ett tak har gjort Roche ledande inom skräddarsydd behandling - en strategi som syftar till att ge varje patient rätt behandling på bästa möjliga sätt.

Roche är världens största bioteknikföretag med differentierade läkemedel inom onkologi, immunologi, infektionssjukdomar, oftalmologi och sjukdomar i det centrala nervsystemet. Roche är även världsledande inom in vitro-diagnostik och vävnadsbaserad cancerdiagnostik och har ett brett utbud av produkter för diabeteskontroll. Företaget grundades 1896 och Roche har sedan dess fortsatt sökandet efter bättre sätt att förebygga, diagnostisera och behandla sjukdomar och bidra på ett hållbart sätt till samhället. Företaget har också som målsättning att förbättra patienternas tillgång till medicinska innovationer genom att samarbeta med alla berörda parter. Tjugonio läkemedel som utvecklats av Roche ingår i Världshälsoorganisationens (WHO) Model Lists of Essential Medicines, bland dessa livsräddande antibiotika, malarialäkemedel och cancerläkemedel. Roche har åtta år i rad erkänts som ledande inom hållbarhet, inom Pharmaceuticals, Bioteknologi & Life Sciences Industry, av Dow Jones Sustainability Index.

Rochekoncernen, med huvudkontor i Basel, Schweiz, är verksamt i över 100 länder och hade 2016 mer än 94 000 anställda över hela världen. År 2016 investerade Roche 9,9 miljarder schweiziska franc i FoU och omsatte 50,6 miljarder schweiziska franc. Amerikanska Genentech är en helägd medlem inom Roche Group. Roche har en majoritetsandel i japanska Chugai Pharmaceutical. I Sverige finns två dotterbolag; Roche Diagnostics Scandinavia AB med 93 anställda och Roche AB som marknadsför och forskar kring läkemedel med 113 anställda 2016. För mer information, besök www.roche.com och www.roche.se .