Lustigkulla förskola i Knivsta kommun är isolerad med brandsäker, naturlig ROCKWOOL stenull i väggar, runt fönster och på tak. Foto: Philipp Gallon

En osynlig hjälte i passivhusen

Energisnåla, miljövänliga och behagliga att vistas i. Fördelarna med passivhus är många. Men om byggnaden ska uppfylla de höga kraven krävs bland annat rätt isolering.
”REDAir systemet från ROCKWOOL är mycket lämpligt för passivhus”, berättar Bernhard Woll, konstruktör hos Consulting Byggteknik i Uppsala AB.

Att bygga enligt Passivhus-standard är populärt. Och det gynnar inte bara miljön och plånboken. Den anpassade ventilationen bidrar dessutom till ett inomhusklimat som är både behagligt och hälsosamt att vistas i. Men kraven på Passivhus är höga, inte minst när det kommer till isoleringsmaterialet. Det vet Bernhard Woll, som är erfaren konstruktör och nyligen har jobbat med förskolan Lustigkulla i Knivsta Kommun.

Lustigkulla är en nybyggd förskola i Passivhus-standard med åtta avdelningar. I ett sådant projekt ställs komponenter som isolering på sin spets.
”För infästning och isolering runt fönster och dörrkarmar var isoleringssystemet REDAir Link från ROCKWOOL ett mycket bra val, eftersom det bland annat skapar minimala köldbryggor”, berättar Bernhard Woll.

Genom att använda REDAir från ROCKWOOL utnyttjas passivhusets potential fullt ut. Förutom att köldbryggorna blir minimala ger isoleringen den bakomliggande konstruktionen ett passivt fukt- och träskydd. Dessutom innebär stenullsisolering alltid ett mycket högt brandskydd.

ROCKWOOL kommer att presentera sina naturliga isoleringssystem inom bland annat RED Air-serien i sin monter på Nordbygg den 10-13 april 2018, C08:49.

Med beteckningen ”Passivhus” menas i det här sammanhanget det certifierade passivhuset, som projekteras och uppförs under ständig kontroll. Alla de arbetsmoment som är viktiga för att klara de slutliga energikraven kontrolleras noga och inblandade parter får också en särskild utbildning innan projektet startas upp.

ROCKWOOL koncernen är världens ledande leverantör av innovativa lösningar baserade på brandsäker stenull som förbättrar miljö och livskvalitet för miljontals människor. Koncernen sysselsätter över 10 000 medarbetare i fler än 37 länder och har sitt huvudkontor i Danmark. 2015 omsatte koncernen 2,2 miljarder euro. Läs mer på www.rockwool.com eller www.rockwool.se