Norrgårdens förskola. Rättigheter: Knivsta Kommun.

Passivhusen som ska ge barnen en bättre vardag

Knivsta Kommun har valt att bygga alla nya förskolor enligt passivhusstandard. Fördelarna är många.
”De miljömässiga och ekonomiska fördelarna med att bygga som passivhus känner nog de flesta till, men att inomhuskomforten och luftkvaliteten blir så mycket bättre är lika viktigt, kommenterar Simone Kreutzer, VD på kompetensnätverket IG Passivhus.

För två år sedan invigde Knivsta Kommun sin första passivhusförskola, som följer ett program där det tydligt uttrycks att barnens läromiljöer är högt prioriterade. Kommunen har visat fortsatt handlingskraft och kunde nyligen inviga den andra passivhusförskolan, Norrgårdens förskola. ROCKWOOL har levererat isolering till båda förskolorna.

En av de största utmaningarna med passivhus är att minimera värmeförluster genom att bl.a. undvika köldbryggor. Fönster och dörrar ska vara energieffektiva och helt lufttäta för att uppnå passivhusfilosofin. Här spelar isoleringen en nyckelroll, menar Simone Kreutzer. För att skapa effektiva och välisolerade huskroppar användes REDAir FLEX och REDAir LINK för både Lustigkulla och Norrgårdens förskola. Taken isolerades med TOPROCK CTF System.
”ROCKWOOL kan genom sina systemlösningar minimera köldbryggor runt bland annat fönster och dörrar, vilket är mycket viktigt för hållbara och energieffektiva byggnader,” säger Simone.

Varje detalj har kvalitetsgranskats vid byggnationen och höga krav ställdes på entreprenören.
”Det krävdes en del investeringar från vår sida i form av utbildning och rådgivning, men det har vi nytta av i alla våra kommande byggprocesser. Vi är stolta över resultatet och ser att projekten håller mycket hög kvalitet, kommenterar Platschef Filip Karlsson från Byggconstruct.

Simone Kreutzer, som varit rådgivare i de båda förskoleprojekten, tycker att man ska tänka ”back to basics” när det gäller utformning av byggnader.
”Prioritera en kompakt och välisolerad huskropp utan krusiduller. Den ska vara funktionell, ljus, helt lufttät och med genomtänkta solavskärmningsfunktioner. Då blir behovet av tekniska attribut minimal. Byggnaden har en bättre och mer beständig kvalitet samtidigt som gynnar både miljö och ekonomi”, säger Simone.

Hon är förvisso positiv till solceller och andra energibesparande investeringar som komplettering på energioptimerade byggnader, men menar att man även här måste se helheten och fundera på hur mycket som verkligen kan användas och vad de kräver i form av tillverkningsenergi, transporter med mera.
”Det är byggnadens totala livscykel som ska vara i fokus. Minimera krusidullerna och satsa på ett gediget och hållbart klimatskal”, sammanfattar Simone.

Men att satsa på ett hållbar klimatskal av hög kvalitet är krävande.
”Det är därför passivhus generellt håller en mycket hög kvalitet. Det finns inget utrymme för genvägar, chansningar eller oprövade material”, säger Simone.

Lustigkulla och Norrgårdens förskola har huskroppar som, precis som på många andra passivhus, är relativt enkla i sin grundform. Utsmyckningen får istället innergårdar, altaner och till exempel fönstersättning stå för. Något som Simone tycker har varit framgångsrikt.
”Båda de här förskolorna visar att det är självklart att det går att bygga inspirerande, vackert, funktionellt och ekonomiskt enligt passivhusfilosofin”, avslutar Simone.

Om du vill veta mer om passivhus och träffa aktörer inom området är du välkommen att besöka Passivhus- och hållbarhetskonferensen den 24-25 oktober i Laholm. Mer information och anmälan här http://passivhuskonferensen.se/

Koncernen sysselsätter över 10 000 medarbetare och har sitt huvudkontor utanför Köpenhamn. Sverigekontoret ligger i Jönköping. ROCKWOOL är noterat på NASDAQ OMX Den Nordiska Börsen Köpenhamn.

Läs mer på www.rockwool.com eller www.rockwool.se