Röda Korsets Ungdomsförbund intar Uppsala!

Att direkt kunna påverka vad organisationen ska jobba med är jävligt coolt, och det gör man, hela tiden. Nu har vi även chansen att påverka hur Svenska Röda Korsets framtid ska se ut, säger Marika Bystedt, Ungdomsförbundets förbundsordförande.
Det är viktigt att ge unga människor möjligheten att träffas så att de kan lära sig om de demokratiska sätten att påverka omvärlden. Vill man verkligen skapa förändring är det en förutsättning att man får möjlighet att göra sin röst hörd. För att se till att alla röster hörs använder Röda Korsets Ungdomsförbund sig av ett påverkanstorg. Torget har en mer dynamisk och tillåtande struktur än vad exempelvis en plenisal har, vilket gör att fler deltagare kommer till tals.

- Att få diskutera fritt och känna att någon lyssnar på ens åsikter är jätteviktigt, säger Marika Bystedt.

Under 2008 har Röda Korsets Ungdomsförbund fokus på hiv. Detta uppmärksammar vi genom en manifestation för en bättre sexundervisning den 14 juni i Uppsala. Kom och hälsa på oss utanför Konsert och kongress vid korsningen Vaksalagatan/Storgatan klockan 13.30 lördagen den 14 juni (se separat pressmeddelande).

För mer kommentarer kontakta Marika Bystedt, Ordförande Röda korsets Ungdomsförbund på telefon: 0706-459625
För mer information, kontakta kommunikationsansvarig Simon Brouwers på Röda Korsets Ungdomsförbund, 0702-664942 eller simon.brouwers@redcross.se

De unga har Riksårsmöte!
Den 13-15 juni håller Röda Korsets Ungdomsförbunds sitt tolfte Riksårsmöte, denna gång i Uppsala. 150 deltagare från hela Sverige samlas på Uppsala konsert och kongress för att diskutera och ta beslut om organisationens framtid.

Röda Korsets Ungdomsförbund

• Sociala frågor, allmänt