Vem får komma till Almedalen?

43 miljoner människor i världen lever på flykt. Hälften av dem är under 18 år.
Måndagen den 1 juli genomför Röda Korsets Ungdomsförbund en manifestation i Visby hamn. Samtidigt som resenärerna kommer av båtarna möts de av Ungdomsförbundets frivilliga som delar ut lappar med texten ”Avslag” eller ”Beviljas”. Syftet är att visa hur liten andel av världens flyktingar som faktiskt beviljas asyl i Sverige.

Under Almedalsveckan kan du också genomföra Röda Korsets Ungdomsförbunds uppskattade rollspel ”På flykt”. Under spelets gång får du testa på att ställas inför de val som ett liv på flykt kan innebära.

Rollspelet brukar vara mycket uppskattat av deltagarna eftersom det är spännande och berörande på samma gång. Samtidigt finns en allvarligare dimension – okunskap om vad det innebär att fly och hur det känns att söka asyl i ett främmande land kan leda till både felaktiga politiska beslut och ökad främlingsfientlighet i samhället.

Vi kommer att genomföra spelet vid två tillfällen, den 3 juli kl 15 och den 4 juli kl 15. Spelet tar en timme. Välkommen till Gotlandsakademin, Hamngatan 3 i Visby. Anmäl dig på www.rkuf.se

Röda Korsets Ungdomsförbund är den positiva motkraften. Vi besegrar främlingsfientlighet och kyla från samhället med kärlek, respekt och öppna armar.

• Flykting-, migrationsfrågor

• almedalen 2013
  • migrationsfrågor
  • röda korsets ungdomsförbund
  • unga
  • röda korset
  • hala mohammed

Röda Korsets Ungdomsförbund är till för dig som är engagerad och nyfiken och vill förändra samhället omkring dig till det bättre.

Vi jobbar mot rasism och diskriminering. För internationell förståelse och för en hållbar utveckling. För att förbättra flyktingars situation i Sverige och i världen. Vi jobbar för ett samhälle som är lika tillgängligt för alla, ett samhälle där människovärdet sätts i första rummet och där olikheter är en tillgång. Vi jobbar för att barn och unga ska känna sig trygga och må bra.

Röda Korsets Ungdomsförbund är en del av rödakors- och rödahalvmånerörelsen, som finns i 188 länder i världen. Hela rörelsen arbetar efter gemensamma grundprinciper: humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet, enhet och universalitet. Med målet att förhindra och lindra mänskligt lidande – oavsett vem det drabbar och hur det än uppstår.