Pressinbjudan: Kliv rakt in i en flyktingkatastrof

Nyhet   •   Nov 20, 2015 16:56 CET

Med hjälp av scener från en av Europas gränser filmade för att upplevas i virtual reality kan du nu kliva rakt in i en flyktingkatastrof. Filmen är inspelad vid gränserna i Makedonien, Serbien och Kroatien och visar hur det är att vara på flykt.

Kom och ta på dig ett par VR-glasögon och upplev katastrofen som om du var på plats. Med hjälp av tekniken får vi möta människor på flykt som berättar om flykten, resan och drömmarna om framtiden. Vi får också se hur volontärer från Röda Korset hjälper till på plats.

– Det är en oerhört starkt upplevelse att komma nära alla dessa människor på flykt. Utsattheten och de humanitära behoven blir så uppenbara. Med teknikens hjälp kan vi nu på ett unikt sätt visa hur det faktiskt är att vara en människa på flykt och på så sätt skapa ännu mera engagemang i frågan, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Röda Korset.

Just nu är 60 miljoner människor på flykt runt om i världen. Av dessa finns de flesta i närområden eller på flykt inom sina egna länder. Under 2015 har 820 000 människor flytt över Medelhavet.

Under hösten har fler än 20 000 människor anmält sitt intresse till Röda korset för att bli volontärer och över 65 miljoner kronor har samlats in för att kunna bistå med humanitär hjälp till människor på flykt. I Syrien har Röda Korset över 9 000 volontärer och når varje månad fem miljoner människor.

Vid filmvisningen kommer det att ges möjlighet att intervjua Röda Korsets generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström, men intervjuer behöver bokas i förväg.

När: Tisdag den 24 november, 12.00-14.00
Var: Röda Korset, Hornsgatan 54, våning 3
Hur: Drop in för att titta på filmen som är ca 3 minuter. Boka intervjuer i förväg.