Aldrig ensam – Röda Korsets julkampanj

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 14:05 CET

Att bara ha sig själv att prata med är verkligheten för många ensamma människor i Sverige och även temat för Röda Korsets kampanj. Tillsammans med reklambyrån Naked produceras annonser och filmer som belyser Röda Korsets sociala verksamheter i Sverige. Kampanjen visas i TV och print.

Röda Korsets vision är att ingen ska behöva vara ofrivilligt ensam. Frivilliga rödakorsare är dagligen engagerade med att: besöka patienter på sjukhus, hälsa på ensamma äldre, ta emot samtal i Telefonjouren och ge läxhjälp åt barn som inte kan få hjälp hemma.

–Vår sociala verksamhet i Sverige är relativt okänd vilket gör kampanjen extra angelägen. Vi vet att det medmänskliga stöd vi kan ge betyder väldigt mycket för många människor. När jag ser filmerna och annonserna blir jag stolt över vad Röda Korset arbetar med, säger Andreas Jansson kommunikationschef i Röda Korset.

Kampanjen bygger på vad som händer med människor som är ofrivilligt ensamma då de bara har sig själva att prata med. I filmerna drömmer de äldre om besök av sina nära och kära, men inser att verkligheten inte ser ut som i deras drömmar. De två filmerna berättar om Röda Korsets besöksverksamhet och om behovet av rödakorsvärdar på sjukhus.

– Kommunikation för humanitära insatser kan ibland bli för nattsvart med resultatet att man som mottagaren inte orkar ta emot budskapet. Här har vi försökt skapa något som ska leta sig in under radarn för att sedan beröra, säger Fredrik Preisler, Creative director för kampanjen på Naked.

Genom att bidra till kampanjen hjälper man till att bekämpa ofrivillig ensamhet och se till att den gemenskap som präglar julen kan komma fler till del – året runt.

– Det är en stark och viktig kampanj, som är resultatet av ett mycket gott samarbete med Naked och produktionsbolaget Hobbyfilm. Jag är väldigt nöjd, säger Andreas Jansson.

Kampanjen kommer att gå i TV och print under julen och fortsätter en bra bit in i januari.

Arbetsgrupp Naked
Fredrik Svensson - Kundansvarig
Fredrik Preisler - Creative Director
Christoffer Dymling - Kreatör
Anna Wallin - Produktionsledare
Filip Tydén - Kreatör
Erik Nordenankar - Kreatör

Produktionsbolag Hobbyfilm
Jens Jonsson - Regissör
Niklas Adolfsson - Producent
Calle Isberg - Executive Producent
Gustav Danielsson - Fotograf
Ljud & Grad - Stopp

Arbetsgrupp Röda Korset
Viken Wetlesen - Kampanjledare
Malin Barnö – Kampanjledare
Andreas Jansson - Kommunikationschef
Therèse Engström - Insamlingschef

Insamlingsuppgifter:
Sms:a ALDRIG ENSAM till 72 900 skänk 100 kr
Pg 900 800-4, Bg 900-8004 – märk talongen ”aldrig ensam”
www.redcross.se

För ytterligare information kontakta:

Karin Tengby, pressekreterare Röda Korset

Andreas Jansson, kommunikationschef Röda Korset

Fredrik Preisler, creative director Naked

Röda Korsets mål är att förhindra och lindra mänskligt lidande.

Pressjour: 08-452 4820                        www.redcross.se