Anders Danielsson utsedd till landshövding i Västra Götalands län

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2017 10:31 CEST

Anders Danielsson, generalsekreterare för Svenska Röda Korset. Foto: Peter Jansson.

Regeringen har idag utsett Anders Danielsson till ny landshövding i Västra Götalands län. Han lämnar därmed uppdraget som generalsekreterare för Svenska Röda Korset den 17 september 2017.

- Det har varit en spännande och utvecklande erfarenhet att leda Röda Korset. Jag har imponerats av den kunskap, erfarenhet och engagemang som finns bland frivilliga, förtroendevalda och tjänstemän i den här organisationen. Vi befinner oss i en tid då de humanitära behoven är oerhört stora och Röda Korsets uppdrag har aldrig varit så viktigt i modern tid som just nu, säger Anders Danielsson, generalsekreterare för Svenska Röda Korset.

- Först och främst vill jag gratulera Anders Danielsson till utnämningen. Att leda Sveriges största län är ett viktigt arbete och vi på Röda Korset önskar honom allt gott i den nya rollen. Samtidigt är det naturligtvis tråkigt att Anders Danielsson lämnar oss. Han har bidragit med många nya perspektiv och arbetat intensivt med den inriktning som organisationen lagt fast. Anders Danielsson har gjort ett tydligt avtryck och kommer att bli saknad, säger Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset.

Svenska Röda Korsets styrelse kommer nu att inleda rekryteringen av ny generalsekreterare.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hammarbäck, pressekreterare Röda Korset

Röda Korset finns i 190 länder och är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.