​​Canon donerar en miljon till Röda Korset

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2016 07:30 CET

Röda Korset och Canon kampanjen startar kampanjen #selfieless för att uppmärksamma vikten att osjälviskt engagera sig för andra.

Tack vare samarbetet mellan Canon och Röda Korset har över en miljon barn och ungdomar fått läxhjälp eller hjälp att återförenats med sina familjer som splittrats på flykt undan humanitära katastrofer. Tillsammans med Canon startar Röda Korset nu kampanjen #selfieless för att uppmärksamma värdet av att engagera sig för andra.

- I en tid då de humanitära behoven är enorma och fler människor än någonsin är på flykt, är det viktigt att alla goda krafter bidrar till att förbättra människors levnadsvillkor. Canons uthålliga engagemang och stöd till Röda Korset, världens främsta katastroforganisation, har kommit att betyda mycket i arbetet för att rädda liv och ge hopp, säger Therése Engström, tf. Kommunikation- och insamlingschef vid Röda Korset.

Sedan 2006 har Canon varit en partner till Röda Korset och donerat nära 43 miljoner kronor till arbetet med barn och ungdomar över hela Europa. Nu skänker företaget ytterligare en miljon kronor till Svenska Röda Korset.

- Vi på Canon vill fortsatt vara med och ta ansvar. Bilder har idag en väldigt stor betydelse och med hjälp av bilder har man möjlighet att skapa förändring och därför startar vi #selfieless. Den här julen vill vi uppmana alla att vända kameran ifrån sig och istället fokusera på att hjälpa andra, säger Helen Iwefors Häggblom, Corporate & Marketing Communications Manager vid Canon.

För mer information om kampanjen och om hur man deltar, besök kampanjsidan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Hammarbäck, pressekreterare Röda Korset

Röda Korset finns i 190 länder och är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.