Förnyad styrelse rustar för växande behov

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2015 13:00 CEST

Idag har Svenska Röda Korsets nya styrelse haft sitt första möte sedan riksstämman i juni. Ökade humanitära insatser i asyl- och integrationsfrågor finns bland de stora utmaningarna ihop med ökade satsningar i påverkansarbete.

–Röda Korset behöver gasa och skala upp för att möta behoven i världen och här i Sverige. Så som världen ser ut nu med 60 miljoner människor som är på flykt och många komplexa katastrofer är det viktigt att vi även möter upp behoven här hemma. Det är en utmaning för vår nya styrelse, men vi måste kunna engagera ännu fler volontärer och få större ekonomiska resurser, säger Anna Carlstedt.

Svenska Röda Korset har fler än 30 000 volontärer i Sverige och behoven av frivilligarbete i samhället växer. Många volontärer finns runt om på asylboenden och träffar migranter för att skapa bättre förutsättningar för integration genom bland annat språkträning och olika aktiviteter.

Åtta av tolv är nyinvalda i styrelsen och nya ordförande Anna Carlstedt kommer att ha två vice ordförande vid sin sida.

–Eftersom jag är färsk ordförande känns det tryggt att ha två vid min sida som har lång erfarenhet av Röda Korset. Hala Mohammed, som är ordförande i ungdomsförbundet, blir ny vice ordförande och Bo Hermansson kommer att sitta kvar i sin position som vice ordförande för att ge oss en kontinuitet i styrelsearbetet. Gemensamt har vi tre stora åldersskillnader eftersom vi är födda 1943, 1971 och 1986. Men vi har också stora skillnader i kultur, bakgrund och har olika kön, vilket jag tycker är viktigt, säger Anna Carlstedt.

Svenska Röda Korsets styrelse: ordförande Anna Carlstedt, Stockholm, vice ordförande Bo Hermansson, Nyköping, vice ordförande Hala Mohammed, Stockholm, Oscar Fredriksson, Gnesta, Elisabet Perttu, Pajala, Katarina Struwe Orleifson, Gotland, Angelica Rage, Forshaga, Johan Sohlberg, Västerås, Shirin Persson, Falköping, samt Johan Wendt, Kristina Ljungros och Johan Strid från Stockholm.

För ytterligare information och intervjuer, vänligen kontakta:
Karin Tengby, pressekreterare Röda Korset

Röda Korset finns i 189 länder och är världens största mänskliga skyddsnät. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.