Guinea: Utegångsförbud minskar oroligheterna

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 14:20 CET

Den politiska krisen i Guinea riskerar att spridas till andra länder i Västafrika. Röda Korset är på plats för att ge humanitär hjälp till människor som drabbats av våldet.

Sedan 19 februari har lättnader i utegångsförbudet införts och människor tillåts vistas ute dagtid. Säkerhetsstyrkor patrullerar fortfarande gatorna och rykten florerar om godtyckliga arresteringar. De våldsamma sammanstötningarna som bröt ut i början av februari ser ut att ha minskat sedan utegångsförbudet infördes den 12 februari. Politiskt råder dock fortfarande ett dödläge - fackföreningar kräver ett slut på undantagstillståndet och vill att premiärministern Eugène Camara avgår. Regeringens å sin sida anser att fackförbunden först måste avbryta strejkerna.

Den politiska krisen i Guinea och riskerna för att den sprider sig till fler länder i Västafrika är mycket oroande. Förslag som en internationell katastrofkommission och sanktioner har lämnats av bland andra EU och Västafrikanska stater för att tvinga fram en förhandlingslösning.

Allt sedan de senaste sammanstötningarna började har Internationella rödakorskommittén, ICRC, hjälpt Röda Korset i Guinea med kommunikationsutrustning, första hjälpen-material, fordon och bränsle för att transportera skadade till sjukhus. Man har också delat ut sovmattor, filtar och konserver.

Guineas Röda Kors har varit snabbt på plats för att möta de humanitära behoven. Fler än 700 volontärer och första hjälpare har arbetat i större delen av landet och behandlat skadade och hjälpt dem till sjukhus. Sedan 10 februrari har Guineas Röda Kors och ICRC hjälpt nästan 1 040 skadade och bekräftat 51 dödsfall.

Medicinsk hjälp
ICRC har hjälp sjukhus och kliniker att ta hand om det stora antalet skottskador. Man har även delat ut kirurgiskt materiel och medinicer till vårdinrättningar i Conakry, Nzérékoré och Haute-Guinée, Moyenne-Guinée och Basse-Guinée. En medicinsk delegat skickades den 15 februari ut för att utöka stödet till medicinska vårdinrättningar.

Familjeåterförening
Första hjälpenarbetare har bidragit till familjeåterförening genom identifiering av skadade. Medarbetare hos Röda Korset har varit på plats på sjukhuset i Donka för att ta emot och trösta drabbade familjer. ICRC och Guineas Röda Kors kommer gemensamt att besöka bårhus för att hjälpa till med att identifiera kroppar.

Häktesbesök
Delegater för ICRC har återupptagit sitt arbete med att undersöka häktades situation genom besök på fyra häktesplatser i Moyenne-Guinée. Man har även delat ut matransoner till 260 undernärda häktade. Förhandlingar pågår för att även få tillträde till häktade på militärbaser.

Översättning och textbearbetning: Gunilla Rehnberg