​Hala Mohammed ny ordförande för Röda Korsets journalistpris

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2017 16:15 CET

Hala Mohammed, vice ordförande för Svenska Röda Korset. Foto: Svenska Röda Korset.

Varje år drabbas miljontals människor av katastrof och krig. Att skildra denna utsatthet kan vara både svårt och farligt. Därför vill Röda Korset premiera den journalist eller team av journalister vars hängivna arbete under 2016 ökar förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens krig och katastrofer.

Det är därmed inte längre ett enskilt bidrag som belönas utan en journalist eller ett team av journalister. Ny ordförande för den välrenommerade juryn är Hala Mohammed, vice ordförande för Svenska Röda Korset.

Vem och vad kan nomineras?
Alla är välkomna att nominera en värdig vinnare. Skicka via e-post in en halv A4-sida om varför en journalist eller ett team bör premieras för sitt arbete. Länkar till bidrag (en artikel, ett bild-, tv- eller radioreportage, en artikelserie, en dokumentärfilm, dock ej böcker) som publicerats i svenska medier under 2016 kan läggas till, men det är inget krav.

Jury som utser en pristagare
Svenska Röda Korsets vice ordförande Hala Mohammed leder arbetet i juryn som utser det vinnande bidraget. Övriga fyra jurymedlemmar är: Agneta Ramberg, utrikeskommentator Sveriges Radio, Kristina Lindström, dokumentärfilmare och projektledare SVT, Olof Brundin, skribent och Paul Hansen, fotograf DN.

Priset är ett resestipendium på 25 000 kronor.

Var och när skickar jag in mitt bidrag?
Nomineringen måste vara oss tillhanda senast onsdagen den 15 mars 2017 på dessa bägge adresser: maude.froberg@redcross.se och fredrik.hammarback@redcross.se

För ytterligare information vänligen kontakta:
Maude Fröberg, pressekreterare Röda Korset

Röda Korset finns i 190 länder och är världens största mänskliga skyddsnät. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.