Internationell konferens- Krigets lagar måste stärkas för bättre skydd av krigens offer

Pressmeddelande  •  2011-11-20 10:50 CET

Sjukvårdspersonal som attackeras trots ett lagstadgat skydd i krig. Livsviktig katastrofhjälp som försenas i tullen. Papperslösa migranter som dör av sjukdom i väntan på vård. Den 28 november till den 1 december är det dags för den 31:a Internationella rödakors- och rödahalvmånekonferensen i Genève att ta sig an vår tids centrala humanitära frågor.

Vart fjärde år samlas de 194 stater som anslutit sig till Genèvekonventionerna och representanter för internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen – Internationella rödakorskommittén (ICRC), 186 nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar och Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) – för att besluta om hur internationell humanitär rätt ska stärkas och humanitärt hjälparbete förbättras.

Svenska Röda Korset, som deltar med både ordförande Eva von Oelreich och generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström, kommer att stå värd för en workshop om migration och en annan i samarrangemang med svenska regeringen kring genus och internationell humanitär rätt.

– Eftersom Sverige är en av de största givarländerna till Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen, är det viktigt att göra vår röst hörd, säger Eva von Oelreich. En av vår tids största humanitära utmaningar är frågan om migration och den utsatthet som drabbar många på vägen mot sitt mål.

– Ytterligare en fråga av svenskt intresse är det faktum att krig, naturkatastrofer och andra kriser påverkar kvinnor och män olika. Både risker och grad av utsatthet skiljer sig åt, och det gör också vars och ens förmåga att hantera svårigheter. Det är avgörande för allt humanitärt hjälparbete att eftersträva jämlikhet ifråga om makt, inflytande, möjligheter och tillträde till resurser och service.

Den Internationella rödakors- och rödahalvmånekonferensen föregås av Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationens generalförsamling den 23-25 november och Internationella delegatrådet den 26 november.

Representanter för medierna inbjuds till följande arrangemang:
Måndag 21 november, kl. 14:30, Palais des Nations
Presskonferens med Bekele Geleta, generalsekreterare IFRC, Yves Daccord, generaldirektör ICRC, Matthias Schmale, biträdande generalsekretare IFRC, och Pierre Krähenbül, operativ chef ICRC.

Onsdag 23 november, kl. 09:00-09:30, International Conference Centre of Geneva (CICG) Rue de Varembé, 15
Öppningsceremoni av Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationens generalförsamling.

Söndag 27 november, kl. 16:00-20:30, Bâtiment des Forces Motrices
Tillsammans med föreläsningsplattformen TED anordnar Röda Korset och Röda Halvmånen en global konversation om morgondagens humanitära utmaningar och möjligheter. Bruno Giussani, chef för TEDGlobal, introducerar åtta samtal med globala experter vars mål är att förändra sättet att tänka kring humanitärt bistånd. Eventet TEDxRC², som äger rum inför publik i Geneve, kräver personlig inbjudan, men kommer att sändas världen över via webcast på engelska, franska, spanska och arabiska: www.tedxrc2.com

Måndag
28 november, kl. 09:00-09.30, CIFG
Öppningsceremoni av den 31a Internationella rödakors- och rödahalvmånekonferensen. Inledningstal av Olivier Haringanji från Burundis Röda Kors och Najmuddin Helal, chef för ICRC ortopediska center i Kabul, Afghanistan.

Måndag 28 november, kl. 18.00-20.00, CIFG
“Protection for victims of armed conflicts – how can a gender perspective on IHL make a difference?” Workshop arrangerad av svenska regeringen och Svenska Röda Korset.

“Ensuring adequate and timely humanitarian response to migrants' needs and vulnerabilities – the challenges of access” Workshop arrangerad av Svenska Röda Korset och rödakorsföreningarna i Schweiz och Österrike, IFRC och ICRC.

Torsdag den 1 december, lunchtid, CICG
Avslutande presskonferens med Jakob Kellenberger, ordförande ICRC och Tadateru Konoe, ordförande IFRC.

För detaljerad information kring mötena, läs mer på:
http://www.icrc.org/eng/who-we-are/movement/international-conference/index.jsp. http://www.rcrcconference.org/en/what-is-the-rcrc-conference.html

För ytterligare information, kontakta:
Maude Fröberg, pressekreterare Svenska Röda Korset
Telefon: 072-741 48 02,  maude.froberg@redcross.se

Nicole Engelbrecht, ICRC Genève:
Telefon:  +41 79217 32 17,  nengelbrecht@icrc.org

Jessica Sallabank, IFRC, Genève:
Telefon: +41 799481148, jessica.sallabank@ifrc.org

TEDXRC2
Anna Nelson, ICRC Genève
Telefon:  +41 22 730 20 63,  anelson@icrc.org

Röda Korsets mål är att förhindra och lindra mänskligt lidande.

Pressjour: 08-452 4820                        www.redcross.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom