Malmö: Anna-Lena Brundin uppträder i Triangelns köpcentrum: ”Jag vill få shopparna att runda upp för Röda Korset"

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 11:10 CET

På torsdag sparkar Röda Korset igång kampanjen Runda Upp - ett samarbete med modebranschen där kunderna erbjuds att runda av slutpriset uppåt och därmed bidra till Röda Korsets verksamhet.
På torsdag uppträder Anna-Lena Brundin, tillsammans med sin ensemble, i Triangelns köpcentrum i centrala Malmö där hon ska försöka förmå shopparna att betala mer för sina varor.

Den nya insamlingsmetoden är enkel - butikspersonalen görs till rödakorsambassadörer, kunderna får erbjudandet när de redan har plånboken framme och kassaapparater och redovisning anpassas så man får kvitto på sina skänkta pengar. Nu på torsdag, den 23 november, drar kampanjen igång med gemensamt butiksmaterial i alla de kedjor och butiker som då hunnit ansluta sig.

- Det här är ett nytt och kreativt sätt att samla in pengar. För oss i branschen känns det jättekul att kunna hjälpa till - även om det innebär en del extra administration för butikspersonalen. Nu hoppas vi bara att kunderna nappar på idén, säger Maria Sandow, kanslichef, Svensk Handel Stil som varit med och utvecklat projektet.

Anna-Lena Brundin och hennes ensemble kommer att ge några smakprov från sin show på Slagthuset i Malmö, samtidigt som de ska förmå shopparna att ”Runda Upp”.

- Det är ett jättesmart initiativ och dessutom brukar ju människor vara extra generösa så här i juletider. Kan vi bidra till att hjälpa Röda Korset är det bara roligt, säger Anna-Lena Brundin.

Under förra årets julhandel omsatte modebranschen närmare 6 miljarder kronor. Röda Korsets kommunikationschef, Johan af Donner, hoppas därför att satsningen ska ge åtskilliga miljoner till organisationens verksamhet:

- Tanken att växelpengar kan förändra världen är oerhört tilltalande, säger han.

Butiker och kedjor som hittills anslutit sig till projektet: Brothers, Din Sko, Gina Tricot, H&M, JC, Jerns, J-Store, Lindex, MQ, Nilson, Salming, Sisters, Skopunkten och stadium. Totalt rör det sig om fler än 1 000 butiker runt om i Sverige.

Anna-Lena & co uppträder i Triangeln klockan 16.30 och 17.30.

För ytterligare information om kampanjen:
Anne Cederhage, projektledare Runda Upp, 070-728 30 89.

Johan af Donner, kommunikations- och insamlingschef på Röda Korset,
070-294 46 46.

www.redcross.se/rundaupp hittar man kontinuerligt information och aktuell lista över anslutna modekedjor till insamlingsprojektet. Där kan man också se vad växelpengarna räcker till.