Martin Ärnlöv ny generalsekreterare för Röda Korset

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2018 09:00 CET

Svenska Röda Korsets styrelse har beslutat att utse Martin Ärnlöv till ny generalsekreterare. Han tillträder tjänsten den 26 mars 2018.

– Det är med stor glädje styrelsen beslutat utse Martin Ärnlöv till ny generalsekreterare för Svenska Röda Korset. I honom får vi en erfaren, trygg och tydlig ledare, som brinner för att vidareutveckla det civila samhällets roll och ta till vara dess stora resurser för viktiga behov i samhället. Tillsammans med frivilliga, förtroendevalda och tjänstemän kommer Martin Ärnlöv nu att fortsätta arbetet, för att genom handlingskraftig medmänsklighet, rädda liv och ge människor hopp, säger Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset.

Martin Ärnlöv kommer närmast från tjänsten som vd för Bräcke diakoni.

– Jag är oerhört glad och stolt över möjligheten att få leda Svenska Röda Korset i en tid då de humanitära behoven i Sverige och världen innebär så många utmaningar. Jag vill bidra till en fortsatt intensifiering av arbetet med att förhindra och lindra mänskligt lidande. Det finns en enorm kraft i människors engagemang, som jag ser fram emot att ta vara på och utveckla, säger Martin Ärnlöv.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hammarbäck, pressansvarig Röda Korset

Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.