Med ny hemsida satsar Röda Korset på dialog

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 10:00 CET

Med en ny sajt som är enklare, tydligare och har en mer inbjudande design satsar Röda Korset på att nå ut till de som vill bidra till verksamheten och de som är i behov av Röda Korsets stöd.
– Förutom vårt eget material kommer vi att ta in innehåll från etablerade medier, men också från bloggar, Facebook, Twitter och YouTube, säger Andreas Jansson, kommunikationschef på Röda Korset.

Syftet med den nya hemsidan, som är utvecklat i samarbete med kommunikationsbyrån Creuna och it-konsultföretaget Meridium, är att underlätta för de som vill bidra ekonomiskt, de som vill bli frivilliga och de som behöver Röda Korsets stöd.

– Dessutom kommer alla de evenemang som Röda Korset är delaktigt i att synas, för att visa hur mycket aktiviteter som våra frivilliga och tjänstemän håller i eller bidrar till.

Användare upplevde den tidigare hemsidan som krånglig. Till exempel tog det lång tid att hitta till det som man sökte. Allt är nu förenklat och det går tydligare att se hur ett ekonomiskt bidrag kommer att användas. Dessutom går det på ett enkelt sätt att kommentera och ställa frågor om verksamheter som Röda Korset bedriver.

– Vi vill tydligare visa att vi är transparenta och vill ha dialog. Vi tar gärna emot tips, kommentarer och frågor från de som är intresserade av vår verksamhet. Det som känns roligt är att här är ett första steg. Vi kommer att fortsätta att bygga på och bygga ut vår nya sajt, allteftersom våra kommunikationsbehov utvecklas, säger Andreas Jansson.

För ytterligare information, kontakta:
Gunilla Rhenberg, projektledare, 08-452 47 92
Andreas Jansson, kommunikationschef, 08-452 46 99