Melker Måbeck ny internationell chef i Svenska Röda Korset

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2014 07:50 CEST

Melker Måbeck blir ny internationell chef för Svenska Röda Korset. Han kommer närmast från ett uppdrag som delegationschef för Internationella rödakorskommittén (ICRC) i Sydsudan och har tidigare bland annat varit biträdande chef på ICRC:s säkerhetsavdelning.

- Jag är väldigt glad att kunna meddela att Melker blir vår nya chef för det internationella arbetet. Han har gedigen erfarenhet från fältet som delegat för Internationella rödakorskommittén i flera länder, som Sydsudan, Afghanistan, Israel och Palestina. Han började sin bana på Svenska Röda Korset som folkrättsjurist, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Svenska Röda Korset.

Melker Måbeck började 1998 på Svenska Röda Korset och har sedan dess jobbat som internationell konsulent i Röda Korsets dåvarande Stockholmsdistrikt, och som delegat för Internationella rödakorskommittén (ICRC) inom flera områden och länder. Han är utbildad jurist och officer.

- För min del har det varit viktigt att rekrytera en person som står för ett inkluderande ledarskap i kombination med gedigna kunskaper om den humanitära sektorns utmaningar. Det gör Melker, säger Ulrika Årehed Kågström.

Innan sin tjänst som delegationschef för ICRC i Sydsudan var Melker Måbeck biträdande säkerhetschef för ICRC med ansvar för Mellanöstern, Nordafrika, Syd- och Centralasien, Västeuropa och Nordamerika. En erfarenhet som ligger väl i tiden med de allt större risker som Röda Korsets anställda runt omkring i världen utsätter sig för.

Melker Måbeck har liksom övriga avdelningschefer inom Svenska Röda Korset ett förordnande på fyra år och börjar sin tjänst i augusti i år.

- Detta är en fantastisk möjlighet. Jag är mycket glad att få komma tillbaka till Svenska Röda Korset i rollen som internationell chef. I uppdraget ligger en rad utmaningar som jag ser fram emot att ta mig an. Jag tror att mina erfarenheter från ICRC och de olika fältuppdragen kan komma väl till pass då det är viktigt att vi har ett starkt Röda Korset och Röda Halvmånen i världen, säger Melker Måbeck.

Svenska Röda Korset är organiserat via ungefär 1 000 lokalföreningar runt om i landet och har tjänstemannakontor i Göteborg, Malmö, Stockholm och Umeå. Det finns närmare 280 Mötesplats Kupan runt om i hela landet och dessutom finns behandlingscenter för krigs- och tortyrskadade i Stockholm, Skövde, Malmö, Uppsala och Skellefteå. I Skärholmen finns Röda Korsets Folkhögskola. Vart fjärde år hålls en riksstämma där förtroendevalda från lokalföreningarna väljer styrelsen som beslutar om verksamheten. Svenska Röda Korsets arbete utförs av 31 500 frivilligarbetare och förtroendevalda samt av cirka 250 nationellt anställda och ett 50-tal internationella delegater. Dessutom drivs Röda Korsets Högskola och vårdverksamhet i den anknutna stiftelsen Röda Korshemmet. Svenska Röda Korset är en del av Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen som idag består av 189 nationella föreningar. Verksamheten bedrivs av Svenska Röda Korset såväl nationellt som internationellt.

För cv, ytterligare information och intervju, vänligen kontakta:
Erik Halkjaer, pressekreterare Röda Korset.
Telefon: 08-4524802, e-post: erik.halkjaer@redcross.se

Röda Korset finns i 189 länder och är världens största mänskliga skyddsnät. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.