Microsoft hjälper barn i Västafrika genom Röda Korset

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 09:00 CEST

Röda Korset samarbetar med Microsoft i sitt långsiktiga arbete med att återanpassa före detta barnsoldater i Västafrika. I Röda Korsets så kallade CAR-center, får de krigstraumatiserade barnen och ungdomarna terapi, skolgång och yrkesutbildning. Microsoft har startat ett projekt i Sverige, Norge och Finland som kommer att ge minst 1.8 miljoner kronor till Röda Korsets rehabiliterings- och utbildningssatsning i Liberia och Sierra Leone.

- Det här är ett tydligt och bra bevis på att företag I allt högre utsträckning blir socialt ansvarstagande. Det gagnar ju både Microsoft och de utsatta människor som Röda Korset arbetar för, säger Johan af Donner, kommunikationschef på Svenska Röda Korset.

CAR-center (Child Advocacy and Rehabilitation Center) kan närmast beskrivas som skolor där barn och ungdomar mellan 10 och 18 år, cirka 150 per center, får hjälp att återvända till ett civilt liv och tillägna sig baskunskaper. Många av barnen, även de äldre ungdomarna, har aldrig gått en enda dag i skolan och de behöver börja från grunden med att lära sig läsa och skriva. Från 14 års ålder erbjuds de även viss yrkesutbildning, främst inom olika hantverk.

- Det centrala i ett CAR-center är att hjälpa barn och ungdomar som traumatiserats av kriget, säger Madeleine Lundberg, koordinator på Röda Korsets avdelning katastrof och beredskap, som många gånger besökt olika CAR-centra.

En förutsättning för Microsofts engagemang i välgörande ändamål är att samarbeta med organisationer som är religiöst och politiskt obundna.

- Vi vill göra skillnad och utbildning ligger oss varmt om hjärtat. När vi valde projekt att stödja, framstod Röda Korsets arbete med CAR-center som det mest angelägna. De gör mycket viktiga insatser för att hjälpa krigsdrabbade att återvända till ett normalt liv, säger Martin Munkner, nordisk marknadsansvarig för Microsoft Hardware.

Från första april i år till sista juni 2009, genomför Microsoft denna satsning som går under namnet Make A Difference, i Norge, Sverige och Finland. Under denna period skänker Microsoft en halv dollar för varje såld hårdvaruprodukt (mus, tangentbord, spelkontroll etc) till Röda Korsets arbete med CAR-center i de nyligen krigsdrabbade länderna Sierra Leone och Liberia. Enligt Microsoft håller hårdvaruförsäljningen en relativt konstant nivå och därför vågar man garantera minst 1.8 miljoner kronor till Röda Korset.

- Microsoft medverkar i många humanitära projekt i världen, men jag vågar säga att det här är smått unikt. Våra medarbetare har engagerat sig på ett helt annat sätt än tidigare och projektet har tagits emot mycket väl av både kunder och återförsäljare, säger Martin Munkner på Microsoft.

Madeleine Lundberg på Röda Korset förklarar att barnen i krig utnyttjas på olika sätt. Bland det som är svårast att behandla nu efteråt är att barnen har tvingats att själva utföra många av övergreppen. När små pojkar rekryteras till barnsoldater med hjälp av droger, hot och propaganda tvingas de ofta begå sina första våldshandlingar i sin egen by, mot sina grannar, vänner eller mot sin egen familj. Förutom de psykiska skador de får av dessa handlingar blir barnen också hatade, fruktade och avskydda av sina grannar och närstående. Därför arbetar ett CAR-center även mycket med att skapa förståelse i byarna för vad dessa barn verkligen varit med om.

- Bara att separeras från sin familj är traumatiskt för ett litet barn. Att dessutom se föräldrar och syskon dödas och torteras ger oerhörda själsliga skador. Det finns många sår att hela, säger Madeleine Lundberg.

För ytterligare information:

Madeleine Lundberg, koordinator på Röda Korset
Mail: madeleine.lundberg@redcross.se

Johan af Donner, kommunikationschef på Röda Korset.
Mail: johan.afdonner@redcross.se

Martin Munkner, Nordic Marketing Lead Microsoft Hardware