Modern design gav närmare tre miljoner till Röda Korset

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 16:00 CET

Röda Korsets muggar finns fortfarande till försäljning i många av landets ICA-butiker. För varje sålt par går 47 kronor till Röda Korset. Foto: Joel Wåreus.

Under 2005 inbringade Röda Korset närmare tre miljoner kronor tack vare svenskarnas designintresse. Detta genom givande samarbeten med bland andra designern Efva Attling och konstfacksprofessorn Jonas Bohlin.

Redan 1997 fick den ljusstake som designbyrån Krypton tog fram till förmån för Röda Korset utmärkelsen ”Utmärkt Svensk Form” samtidigt som den inbringade närmare 10 miljoner till Röda Korsets hjälparbete.

Satsningen på design gav mersmak och sedan ett par år tillbaka samarbetar Röda Korset med formgivaren Jonas Bohlin som säljer vissa av sina produkter via Röda Korsets nätbutik. Det var också Jonas Bohlin som, i egenskap av professor på Konstfack i Stockholm, initierade en tävling bland sina elever.

Utmaningen var att ta fram en produkt som skulle säljas till förmån för Röda Korset. Konstfackseleven Maria Johansson tog hem förstaplatsen och hennes eleganta stengodsmugg har sedan i början av december funnits till försäljning på ICA-butiker runt om i landet. Hittills har Röda Korset fått 1,8 miljoner kronor från försäljningen. Muggarna finns fortfarande ute i handeln.

– Svenskarna är enormt intresserade av design och inredning och nu kan vi dessutom erbjuda produkter som inte bara är snygga utan också bidrar till att göra världen lite bättre. Eftersom design visat sig fungera väldigt bra vill vi vidareutveckla den satsningen så att det även framöver finns möjlighet att stödja Röda Korset genom att köpa modern form, säger Röda Korsets kommunikationschef Johan af Donner.

En annan formgivare som dragit in pengar till Röda Korset är designern Efva Attling. Efter tsunamin formgav hon smycket ”Angels” till förmån för Röda Korsets katastrofarbete. Hittills har smycket inbringat närmare en miljon kronor.

– Jag är stolt över att kunna bidra med det jag kan och att det fallit så väl ut. Tack vare Angels har jag fått ta del av människors förtroenden och öden. Jag har fått beröra människor och det är precis det jag som konstnär strävar efter att få göra, säger Efva Attling.

Produktbilder finns på www.redcross.se (gå in under Mediaservice).

För mer information kontakta:
Johan af Donner, kommunikationschef, tel. 0702-94 46 46
Monica Lorensson, pressansvarig, tel. 0730-40 48 02