Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2019 10:06 CET

Katia Wagner vann tillsammans med Anders Hansson Röda Korsets journalistpris 2018 för reportaget När dagen är slut så har de räddats från en säker död som publicerades i Dagens Nyheter.

Varje år drabbas miljontals människor av katastrof och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2018 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.

Sju bidrag är nominerade till Röda Korsets journalistpris 2019. Dessa är:

• Amanda Lindholm, Alexander Mahmouds och Lisa Mattisson, artikelserien De försvunna, Dagens Nyheter
  • Kassem Hamadé, Kampen för barnen, Expressen
  • Katja Magnusson, Daisy Mohr och Håkan Engström, Systrarna i garaget, SR P1
  • Staffan Lindberg och Andreas Bardell, Hundra flickor har försvunnit från skolan på ett år, Aftonbladet
  • Magda Gad och Niclas Hammarström, reportageserien Under burkan, Expressen
  • Stina Blomgren och Pernilla Edholm, inslaget Så är livet i Douma – två månader efter misstänkta kemattacken, SVT
  • Ulrika Hjalmarson Neideman, Clara Lowden, Stina Näslund, Olivia Sandell, Krister Orreteg, En generation utan föräldrar, programmet Kropp och Själ, Sveriges Radio/produktionsbolaget Filt

Juryns ledamöter är Arash Mokhtari, reporter och programledare SVT, Clara Henry, medieprofil, Gunnar Bohlin, reporter och programledare Sveriges Radio, Maja Aase, journalist, kommunikationschef på Union to Union och Spanare i Sveriges Radio P1, Micael Lindholm, opinionsstrateg Svenska Röda Korset och Paul Hansen, fotograf DN. Juryarbetet leds av Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström.

Priset är ett resestipendium på 30 000 kronor och vinnaren tillkännages i april.

Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.