"Nu är det bråttom att få in pengar till jordbävningsoffren"

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 15:45 CEST

Röda Korsets generalsekreterare anlände idag till Pakistans huvudstad Islamabad. Christer Zettergren ska under fyra dagar resa runt i den jordbävningsdrabbade delen av landet för att följa Röda Korsets katastrofinsatser och besöka svensk rödakorspersonal.

I Islamabad synes livet på ytan fortsätta som vanligt, men bara åtta mil norrut finns fortfarande människor som blivit svårt skadade efter katastrofen utan att få ha fått vård. Många tvingas dessutom sova utomhus i kylan.

Ett oförstört Islamabad är dock inte hela sanningen.

- Undantaget i Islamabad är förstås den del av det raserade bostadskomplexet Margala Towers, som jag besökte i dag. 108 människor, däribland en svensk familj, omkom när höghuset i centrala Islamabad rasade samman.

Christer Zettergren träffade under måndagen även Jahandad Khan, ordförande för Pakistans Röda Halvmåneförening.

- Jordbävningen är en svår prövning för Pakistans Röda Halvmåne av två skäl. Dels är omfattningen av katastrofen enorm med hundratusentals människor som står utan tak över huvudet. Dels var det många frivilliga och medarbetare från Röda Halvmånen som själva omkom. Därför är det viktigt att rödakorsrörelsen nu får in de pengar som forffarande fattas för att både stärka Pakistans Röda Halvmåneförening och hjälpa de människor som har fått sina liv förstörda av jordbävningen, betonar Christer Zettergren.

- Men det är bråttom. I slutet av november kommer vintern och därmed riskerar tiotusentals människor att frysa ihjäl.

Under tisdagen och onsdagen kommer Christer Zettergren att besöka några av de platser där Röda Korset genomför katastrofinsatser. Däribland Röda

Korsets fältsjukhus i Abbottabad, en distributionsplats av nödhjälp i Mansera samt Svenska Röda Korsets vatten- och sanitetsteam i Balakot.

Text: Erik Olsson