Nu startar Runda Upp-kampanjen i fler än 1 000 modebutiker: Röda Korset vill få shopparna att betala mer för sina varor

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 08:00 CET

På torsdag startar kampanjen Runda Upp, ett samarbete med modebranschen och Svensk Handel Stil, där kunderna erbjuds att runda av slutpriset uppåt och därmed bidra till Röda Korsets verksamhet.
Över 1 000 butiker runt om i Sverige har anpassat kassaapparater och redovisningssystem för att kunna ta emot ”dricks” från sina kunder.
- Förra året omsatte modebranschens julhandel runt sex miljarder kronor. Även om bara en liten del av alla kunder väljer att runda upp kan det innebära ett stort bidrag, säger Johan af Donner, insamlingschef på Röda Korset.

Initiativet och idén till kampanjen kommer från en privatperson, Claes Bohman, som är med och leder kampanjarbetet. Den nya insamlingsmetoden är enkel - butikspersonalen blir rödakorsambassadörer, kunderna får erbjudandet när de redan har plånboken framme och kunden får kvitto på sina skänkta pengar. Nu på torsdag, den 23 november, drar kampanjen igång med gemensamt butiksmaterial i alla de kedjor och butiker som då hunnit ansluta sig.

- Det här är ett nytt och kreativt sätt att samla in pengar. För oss i branschen känns det jättekul att kunna hjälpa till - även om det innebär en del extra administration för butikspersonalen. Nu hoppas vi bara att kunderna nappar på idén, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil som varit med och utvecklat projektet.

Pengarna som kommer in på kampanjen kommer att användas där de behövs bäst - det kan handla om att ge stöd till människor som lever med hiv/aids i södra Afrika, insatser för att ge människor tillgång till rent vatten eller arbetet med att bekämpa den växande ensamheten på hemmaplan.

- Tanken att växelpengar kan förändra världen är oerhört tilltalande, säger Johan af Donner.

Butiker och kedjor som hittills anslutit sig till projektet: Brothers, Din Sko, Gina Tricot, H&M, JC, Jerns, J-Store, Lindex, MQ, Nilson, Salming, Sisters, Skopunkten och Stadium. Totalt rör det sig om fler än 1 000 butiker runt om i Sverige.

För ytterligare information om kampanjen:
Johan af Donner, kommunikations- och insamlingschef på Röda Korset, 0702-94 46 46
Anne Cederhage, projektledare Runda Upp, 0707-28 30 89

www.redcross.se/rundaupp hittar man kontinuerligt information och aktuell lista över anslutna modekedjor till insamlingsprojektet. Där kan man också se vad växelpengarna räcker till samt ladda ner högupplösta foton.

För övriga frågor kontakta:
Erik Olsson, pressekreterare, 08-452 48 01 eller 0730-40 48 01
Christer Eklöf, pressekreterare, 08-452 48 02 eller 0730-40 48 02