Ny ordförande nomineras i Röda Korset

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2017 13:30 CEST

Valberedningen föreslår Margareta Wahlström som ny ordförande för Svenska Röda Korset. Wahlström har 35 års erfarenhet av internationellt humanitärt arbete och har ansvarat för ett antal krävande uppdrag.

Margareta Wahlström har skickligt och kompetent lett och utvecklat systemet för katastrofhantering inom Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen och OCHA, FN:s samordningskontor för humanitärt bistånd. Därtill har hon lett ISDR, FN:s kontor för katastrofriskreducering.

– Behovet av Röda Korset har aldrig varit så stort i modern tid. Vi är därför oerhört glada att kunna föreslå en av världens främsta ledare inom den humanitära sektorn som valberedningens förslag till ny ordförande för Svenska Röda Korset. Margareta Wahlström har ägnat hela sin yrkesbana åt att rädda liv, ge hopp och bygga motståndskraftiga samhällen, säger Ewa Jonsson, ordförande i valberedningen.

Valet av ny ordförande äger rum på Röda Korsets extra Riksstämma i Stockholm den 6 maj. Röda Korset har cirka 33 000 frivilliga och cirka 121 000 medlemmar.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Hammarbäck, pressekreterare Röda Korset

Röda Korset finns i 190 länder och är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att ingen ska lämnas ensam i en katastrof – ute i världen och hemma i Sverige.