Östra Tchad - Röda Korset återförenar flyktingfamiljer

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 11:39 CEST

Tusentals familjer har skilts åt på grund av den pågående krisen i Darfur i västra Sudan. Internationella rödakorskommittén, ICRC, samarbetar med Sudans Röda Halvmåne och Röda Korset i Tchad för att återförena familjer genom ett vidsträckt nätverk för efterforskning av flyktingar.

ICRC i samarbete med frivilliga från Tchads Röda Kors och Sudans Röda Halvmåne driver en efterforskningsbas i flyktinglägret Farshana i Tchad. Foto: ICRC/Yves Heller
De har fått skydd i FN:s flyktingläger och undkommit de väpnade striderna i Darfur i Sudan. Men flyktingarnas tillvaro är fortfarande svår. I flyktinglägren i östra Tchad är framförallt kvinnorna upptagna med att tålmodigt köa för vatten och samla kvistar och pinnar till matlagningen. I de torra markerna är det ont om ved och sträckan de måste gå för att samla något brännbart blir allt längre för varje dag. Men många av kvinnorna är vana vid att gå långa sträckor.

Sedan de våldsamma striderna i Sudan som började för många månader sedan har flyktingarna varit på väg i åtskilliga veckor och ända upp till sex månader. Uppbrottet från Sudan blev abrupt och familjer tvingades lämna sin odlingar, boskap och så gott som alla sina ägodelar efter sig. Nu förmörkas tillvaron ännu mer för dem som inte vet var deras nära och kära befinner sig eller vad som hänt dem. Många barn följde med sina fastrar, farbröder eller kusiner till Tchad, andra har lämnats kvar i Darfur utan att veta om de någonsin får se sina föräldrar igen.

I denna omfattande humanitära kris arbetar Internationella rödakorskommittén (ICRC) med att efterforska och återförena familjemedlemmar som kommit ifrån varandra. I östra Tchad, i staden Abéché, finns basen för det omfattande efterforskningsarbetet. Sedan maj har ICRC:s medarbetare inrättat ett antal efterforskningsplatser i flyktinglägren, totalt kommer det att bli elva platser, där information kommer att samlas i databaser.

Mer än hundra tusen flyktingar kan få hjälp att söka efter försvunna anhöriga och att meddela sig med dem via så kallade rödakorsmeddelanden. ICRC:s delegater och frivilliga från Sudans Röda Halvmåne och Röda Korset i Tchad kommer att fungera som "brevbärare" och förmedla dessa strikt personliga rödakorsmeddelanden till deras avsedda mottagare i flyktingläger, bosättningar och byar på endera sidan av gränsen.

Alma Ahmadipuor, är efterforskningsdelegat för ICRC, med stor erfarenhet av efterforskning efter stora flyktingkatastrofer. Hon har arbetat i mer än sex år i Rwanda, Tanzania, Sierra Leone och Zambia med att återförena familjemedlemmar. I Tchad blev hon ändå djupt berörd av den dramatiska och plötsliga kollapsen i familjerna. "I Darfur fick familjerna mycket lite tid på sig att packa och ge sig iväg. Familjer med upp till tio medlemmar skingrades för vinden".

Läs mer: www.icrc.org och om Röda Korsets efterforskningsarbete