Röda Korset bjuder in partiledarna att göra praktik

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2018 08:30 CEST

Röda Korsets generalsekreterare Martin Ärnlöv.

Röda Korset oroas över hur retoriken i politiken skärps och att debatten och samhället polariseras. Omsvängningen har varit snabb. Enligt en undersökning som Röda Korset gjort tycker sex av tio svenskar att medmänskligheten minskar i Sverige.

Svenska Röda Korset är Sveriges största humanitära frivilligorganisation med över 30 000 frivilliga runtom i Sverige. Vi driver en mängd verksamheter och aktiviteter och tillsammans är vi en kraft för ett medmänskligare samhälle.

"I den politiska debatten hör vi ofta hur Sverige dras isär. Därför bjuder vi in partiledarna för samtliga riksdagspartier att göra praktik i Röda Korsets verksamheter. Vi vill visa hur vi tillsammans bygger ett Sverige som håller ihop", säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Svenska Röda Korset

Det oroar oss att humanitära frågor allt oftare slagträn i den ekonomiska eller migrationspolitiska debatten. Vi ser att man alltmer talar om migrationens problem snarare än möjligheter och att rätten till skydd för människor på flykt från krig och konflikt har fått minskad vikt.

"Samtidigt ser vi ett enormt engagemang för att tillsammans bygga det samhälle vi vill ha, där medmänsklighet och humanitära värderingar är ledstjärnor. Vi ser i vår verksamhet varje dag åtskilliga exempel på handlingskraft och medmänsklighet", säger Martin Ärnlöv.

Röda Korset erbjuder partiledarna att praktisera i våra verksamheter i hela Sverige, såsom

• Verksamheter för ensamkommande ungdomar, exempelvis språkstöd
  • Verksamheter i socioekonomiskt utsatta områden, exempelvis läxhjälp, cykelskola eller textilverkstad
  • Verksamheter för den som är nyanländ i Sverige
  • Efterförskning av anhöriga som förlorat kontakten med varandra på grund av krig, konflikt, en naturkatastrof eller migration
  • Första-hjälpen-verksamhet, exempelvis på sommarens festivaler
  • Krisstödsverksamhet för den som drabbats av en kris
  • Rödakorsvärdar hjälper människor till rätta på sjukhus och akutmottagningar
  • Verksamhet för den som vårdar en anhörig hemma
  • Besöksverksamhet för äldre

Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.