Röda Korset förbereder för orkanen Wilma

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2005 17:00 CEST

Rödakorsföreningarna i länderna i regionen får stöd av Internationella Röda Korset i förberedelsearbetet.

Nu drar Wilma, den 21:a orkanen under 2005 års orkansäsong in över Karibien och USA. Enligt experter är Wilma den starkaste orkanen någonsin, med vindhastigheter upp till 270 kilometer i timmen. Meteorologer varnar för översvämningar och jordskred.

Röda Korset har hög beredskap och frivilliga har mobiliserats i hela regionen. Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen i Panama följer utvecklingen noga och är beredda att stödja de nationella rödakorsföreningarna om det behövs.

- Här i Panama har vi presenningar, hygienartiklar och köksutrustning i lager som kan mobiliseras omedelbart, säger Nelson Castaño, som är katastrofsamordnare i Panama.
Röda Korset i Belize, Cayman Islands, Cuba, Haiti, Honduras, Jamaica, Mexiko, Nicaragua and USA samarbetar med lokala myndigheter för att kunna möta de behov som uppstår efter orkanen Wilma.

Amerikanska Röda Korset förbereder tillfällig inkvartering för tiotusentals evakuerade och har nu mobiliserat hundratals hjälparbetare, utrustning och nödhjälpsartiklar för att kunna påbörja hjälparbetet direkt efter stormen. Amerikanska Röda Korset har, tillsammans med sina samarbetspartners, kapacitet att servera upp till 300 000 måltider per dag.

Mexikanska Röda Korsets katastrofteam står i högsta beredskap, redo att rycka ut om så behövs. Organisationen kan dra igång omfattande akuta hjälpinsatser på Yucatanhalvön där 28 ton mat finns i lager. Ytterligare 20 ton mat beräknas anlända i dag.

Honduras Röda Kors har satt sina lokalföreningar i beredskap. Man har också deltagit i evakueringen av människor från hotade områden.

Kubas Röda Kors har satt västra delen av landet i hög beredskap. Cirka 500 volontärer har hjälp till att evakuera 7 000 människor från de mest hotade områdena.

Jamaikas Röda Kors har deltagit i evakueringen och av familjer till tillfälliga inkvarteringar och försett människorna där med filtar, vatten och hygienartiklar.