Röda Korset kraftsamlar för totalförbud av kärnvapen

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2011 19:22 CET

Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen enades på lördagen om en gemensam hållning för ett totalt förbud och avskaffande av kärnvapen.

– Hotet är alltjämt verkligt och måhända till och med större idag med 22 000 kärnstridsspetsar och fler kärnvapenstater än någonsin, konstaterade Eva von Oelreich, ordförande i Svenska Röda Korset, i sitt anförande på Delegatrådet som består av Internationella rödakorskommittén (ICRC), Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) och 187 nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar.

Beslutet att kraftsamla kring ett totalförbud och avskaffning av kärnvapen grundar sig främst på de fruktansvärda effekterna av all användning av kärnvapen. Humanitära konsekvenser gäller både hälsa och miljö. Därtill måste respekten för krigets lagar upprätthållas.

– Den internationella humanitära rätten förbjuder användning av vapen som orsakar överdriven skada eller onödigt lidande. Likaså måste skyldigheten att alltid göra åtskillnad mellan civila och stridande efterlevas, sade Eva von Oelreich.

Frågan om kärnvapen har lyfts av Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen vid ett flertal tillfällen sedan Hiroshima och Nagasaki bombades i augusti 1945. Då vårdades och evakuerades överlevande av Japanska Röda Korset och ICRC var den första oberoende internationella organisationen på plats. Idag driver Japanska Röda Korset fortfarande två sjukhus för drabbade av atombombskatastrofen.

Beslutet att arbeta för ett totalförbud och avskaffning av kärnvapen innebär att rödakors- och rödahalvmåneföreningar över hela världen kommer att öka sina ansträngningar när det gäller att påverka politiker, opinionsbildare och allmänhet. Dessa kampanjer kommer tydligt att markera en stark önskan om att människor aldrig mer ska behöva utsättas för tragedierna i Hiroshima och Nagasaki.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maude Fröberg, pressekreterare Röda Korset

Röda Korsets mål är att förhindra och lindra mänskligt lidande.

Pressjour: 08-452 4820                        www.redcross.se