Röda Korset satsar på fotoutställning för krigens offer

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2006 14:10 CEST

Demokratiska Republiken Kongo: Med enkla medel renar frivilligarbetare från Röda Korset vattnet så att barnen kan bära hem det till sina familjer.

I morgon, torsdag, invigs en unik fotoutställning på Göteborg–Landvetter Airport. Utställningen, med bilder från krigets Afrika tagna av den prisbelönta pressfotografen Jens Assur, ska sedan turnera runt på landets flygplatser.

Fotoutställningen är en del av Röda Korsets insamlingskampanj till förmån för krigens offer med målet att samla in 13,4 miljoner kronor till det viktiga arbetet.

Just nu befinner sig cirka 40 miljoner människor på flykt runt om i världen. Samtidigt pågår närmare 30 krig och väpnade konflikter. De allra flesta av dessa konflikter hör vi aldrig talas om.

För att skildra hur vardagen ser ut för alla dem som drabbas lät Röda Korset fotografen Jens Assur följa arbetet i södra Sudan och Demokratiska Republiken Kongo under tre veckor i mars. Med Röda Korsets hjälp kunde Jens Assur besöka platser som det hade varit svårt att ta sig till på egen hand och som det ytterst sällan rapporteras från i medierna. Han dokumenterade bland annat arbetet på det rödakorsstödda sjukhuset i Bukavu, Kongo, där 8 000 kvinnor behandlats efter att ha utsatts för systematiska våldtäkter i samband med konflikten i landet.

– Jens Assurs bilder visar att arbetet fungerar och att hjälpen verkligen kommer fram. Men Röda Korset behöver mer pengar för att kunna fortsätta hjälpa människor till ett bättre liv, säger Elisabeth Dahlin, insamlingsansvarig för Röda Korset i Västsverige.

Utställningen visas på Landvetter fram till den 26 april för att sedan åka vidare till ytterligare fyra flygplatser runt om i landet. Luftfartverket upplåter plats, SAS hjälper till med transporterna och Big Image sponsrar själva utställningsmontern – en 16 kvadratmeter stor bakbelyst ”ljusorm”. Dessutom kommer rödakorsare finnas på plats för att samla in pengar och informera om verksamheten.

– Trots att situationen kan verka hopplös går det att hjälpa till. Jag har sett vilken skillnad ett bra bemötande och en professionell behandling gör bland kvinnorna som kom till sjukhuset i Bukavu. Jag har varit med när rödakorsare renat vatten i både Kongo och Sudan och jag har sett hur mammor får lära sig blanda socker-salt-lösning till sina uttorkade barn. Det går att göra skillnad och det vill jag visa med mina bilder, säger Jens Assur.

För ytterligare information: Elisabeth Dahlin, insamlingsansvarig, Röda Korset, Region Väst: 0706-68 62 18.

För övriga frågor kontakta
Erik Olsson, pressekreterare, 08-452 48 01 eller 0730-40 48 01.
Monica Lorensson, pressansvarig, 08-452 48 02 eller 0730-40 48 02.
Efter kontorstid: Ring 08-452 46 00 för information om aktuellt pressjournummer.