Röda Korsets volontärer ska ta tåget vid krisinsatser

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2019 06:30 CEST

Ylva Jonsson Strömberg, Svenska Röda Korsets krisberedskapschef.

För att underlätta mobilisering vid krissituationer har Röda Korset slutit samarbetsavtal med SJ och Hertz. Nu ska organisationens volontärer och personal kunna ta tåget till insatsplatsen för mer hållbara krisinsatser.

Svenska Röda Korset fortsätter att stärka upp den nationella krisberedskapen tillsammans med näringslivet. Sedan tidigare har organisationen ett samarbete med logistikföretaget Bring. Nu sluter Svenska Röda Korset också avtal med SJ och Hertz för att snabbare kunna mobilisera volontärer vid krisinsatser.

- Svenska Röda Korsets samarbete med näringslivet är enormt viktigt. Under skogsbränderna i fjol bidrog Röda Korsets näringslivspartners med varor och tjänster värda över två miljoner kronor, alltifrån transporter till mat, dryck och sängar till räddningspersonal, säger Ylva Jonsson Strömberg, Svenska Röda Korsets krisberedskapschef.

- Vi erbjuder klimatsmarta och effektiva resor i hela Sverige varje dag. Vi vill också gärna kunna bidra till samhället i krissituationer och i samarbetet med Röda Korset kan vi göra det på ett enkelt sätt som gynnar hela Sverige, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.

Röda Korset målsättning är att år 2025 ha 20 000 utbildade volontärer som är redo att agera om det oönskade och oväntade händer. Tillsammans med SJ avser Röda Korset nu att genomföra mer klimatsmarta insatser genom att volontärer och personal tar sig med tåg till insatsplatsen. Från insatsplatsen kan behov av bilar finnas för att ta sig direkt till händelseplatsen. Från insatsplatsen kan behov av bilar finnas för att ta sig direkt till händelseplatsen och då ställer Hertz upp med hyrbilar, som de sedan klimatkompenserar för.

- Det behövs ett tydligare klimatperspektiv i det förebyggande arbetet eftersom det är en av de största utmaningarna vi står inför i framtiden, säger Ylva Jonsson Strömberg.

Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.