Samhällsengagemang en god affär

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 15:36 CEST

Röda Korset bygger allianser med näringslivet.

Svenska företag har ett stort samhällsengagemang men det finns fortfarande mycket att göra. Det konstaterar Röda Korset efter att i veckan mött skånska företag och media under en näringslivslunch i samarbete med Svenskt Näringsliv.

- Genom att bygga allianser med lokala företag som påverkar lokala miljön och globala företag som påverkar den globala miljön kan Röda Korset förändra situationen för miljontals människor, till exempel hivsmittade som saknar tillgång till bromsmediciner, säger Röda Korsets ordförande Anders Milton.

Humanitetens Hus är ett sätt för företag att kanalisera sitt engagemang för att bli delaktiga i arbetet för en positiv samhällsutveckling. Svenskt Näringsliv följer utvecklingen kring Humanitetens Hus med stort intresse.

- Samarbetet med Röda Korset är mycket spännande. Vi är gärna med i den framtida uppbyggnaden och upplyser om hur företagen kan göra gott både lokalt och globalt, säger Gertrud Elisabet Bohlin, regionchef för Svenskt Näringsliv i Skåne.

Med Humanitetens Hus tar Röda Korset ytterligare ett steg framåt i arbetet för de mänskliga rättigheterna också i Sverige.

- Röda Korsets frivilliga har vid något tillfälle fått frågan om de kan göra något - och så har de gjort det. Nu har vi ställt samma fråga till ett antal skånska företag. Det innebär fler som känner att de kan bidra till en positiv samhällsförändring, säger Birthe Müller, projektledare för Humanitetens Hus.

Tillsammans med svenska företag vill Röda Korset bygga upp Humanitetens Hus. Företag kan stödja centret med pengar, varor, tjänster, tid och kompetens. I gengäld erbjuds unika samarbetsmöjligheter som är värdeskapande för båda parter.