Succé när Röda Korset säljer kramar i Västerås

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 16:35 CET

Sällan har Röda Korset i Västerås fått så mycket uppmärksamhet som den senaste veckan. Men så har man inte heller använt sig av kramförsäljare tidigare heller.

Är du Västerås i dagarna ska du hålla utkik efter någon av de kramförsäljare som rör sig på stan. De är klädda i röda ponchos och kramas till förmån för Röda Korset. Den som vill stoppar helt enkelt 20 kronor i bössan och får en kram på köpet. Alla "krammärkta" personer får också en snygg knapp att sätta på jackan.

- Gensvaret för kampanjen har varit enormt och hela Västerås ställer upp för Röda Korsets kampanj: politiker, idrottsmän, revymakare och biskopen. För att inte tala om all butikspersonal som hört av sig. Rödakorsbössor står inne i mängder av butiker och när kunder stoppar en tjuga i bössan är det inte ovanligt att de får en omfamning av expediten, säger Bodil Ljunghall, ordförande för Röda Korset i Västerås.

Västerås-initiativet är en del av Röda Korsets just nu landsomfattande julkampanj med syfte att bryta människors ofrivilliga isolering. Många västeråsare kan vittna om ett sällan skådat genomslag för Röda Korset lokalt.

- Röda Korsets kramkampanj är ju en rolig grej med glimten i ögat. Men det som vi samlar in pengar till är i allra högsta grad på allvar. Vi vill bryta isoleringen för de människor som i dag är mer ensamma än de skulle vilja vara. Röda Korsets kan verkligen göra skillnad, säger Bodil Ljunghall som menar att kampanjen varit ett bra sätt att berätta för allmänheten om allt arbete som Röda Korset gör för att bryta människor isolering i Västerås.

Igår kväll var det exempelvis bandymatch mellan det lokala bandylaget VSK och Hammarby. Före matchen kramades motståndarlagen med varandra som ett led i Röda Korsets kramkampaj. Även under själva matchen kramades det en hel del efter att spelarna råkade åka in i varandra. Omfamningarna räknades och efter matchen skänktes pengar till Röda Korset motsvarande matchens antal kramar.

- En effekt av kampanjen är att många hör av sig för att engagera sig frivilligt i Röda Korset. Både yngre personer och män har hört av sig, målgrupper som Röda Korset annars har haft svårt att nå ut till, säger Bodil Ljunghall.