Svart på vitt om humanitet - Röda Korset i samtal på Arlanda Express

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2014 09:58 CEST

Hur förhåller sig politikerna och deras politiska partier till humanitet och medmänsklighet?  Inför riksdagsvalet samtalar Röda Korset med talespersoner för politiska partier. De första två filmerna med samtal ”Svart på vitt om humanitet” publiceras idag.

–Vi i Röda Korset hävdar ofta att frågor om migration inte är politiska utan snarare rättsliga och humanitära och medmänskliga frågor. Eftersom Röda Korset är en neutral och opartisk organisation vill vi höra vad våra politiker och deras partier anser om just humanitet och medmänsklighet, säger Morgan Olofsson, kommunikations- och insamlingschef i Röda Korset.

Ombord på Arlanda Express har Röda Korset fått tillfälle att samtala med talespersoner från politiska partier. I dag publiceras de första två samtalen och efter det publiceras en film per veckodag (måndag-fredag) inför valet. Idag publiceras samtalet med migrationsminister Tobias Billström (m) och med Emma Henriksson (kd).

Följande personer intervjuas av Morgan Olofsson: Tobias Billström (m), Emma Henriksson (kd), Christina Höj Larsen (v), Victoria Kawesa (fi), Julia Kronlid (sd), Maria Ferm (mp), Johan Hedin (c), Carin Jämtin (s), och Fredrik Malm (fp).

För ytterligare information och intervjuer, vänligen kontakta:
Karin Tengby, pressekreterare Röda Korset

Röda Korset finns i 189 länder och är världens största mänskliga skyddsnät. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.