Sveriges största julgran har fått sällskap av Sveriges största julklapp på Skeppsbron i Stockholm

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 16:30 CET

Även i år har Investment AB Kinnevik skänkt Sveriges största julgran till stockholmarna. I år har denna julgran fått gott sällskap av Röda Korsets värmande julklapp.

- Det sociala arbete som Röda Korset gör för stockholmarna är vi gärna med och uppmärksammar, säger Mia Brunell Livfors, VD för Kinnevik.

Just nu pågår Röda Korsets julkampanj för att bekämpa ofrivillig ensamhet och utanförskap. Julkampanjen syftar till att samla in pengar, rekrytera frivilliga och informera om Röda Korsets sociala arbete i Sverige. På lördag den 5 december infaller Internationella frivillighetsdagen som instiftades av FN för 24 år sedan.

Försäljningen av julklappar gör att vi i Stockholm kan fortsätta besöka 2 800 äldre, hjälpa 3 500 barn och vuxna med läxorna, ta emot samtal i Röda Korsets telefonjour. Röda Korsets julkampanj syftar också till att rekrytera frivilliga till vårt sociala arbete här i Stockholm.

- Vi behöver alltid fler frivilliga till våra olika projekt i Stockholm. Det kan vara för unga, för äldre eller för integrationsprojekt. Alla är välkomna, säger Efva Gustafsson, biträdande regionchef för Röda Korset i Stockholm.

Om Röda Korset Julkampanj 2009
Varje dag arbetar frivilliga inom Röda Korset för att göra livet lite bättre för många i Sverige. Pengarna vi samlar in under Julkampanjen 2009 gör att våra frivilliga kan fortsätta besöka drygt 30 000 äldre, ta emot 50 000 samtal i Röda Korsets telefonjour samt hjälpa cirka 7 000 barn och vuxna med läxhjälp och språkträning – varje år.

För mer information, kontakta:
Malin Barnö, Projektledare för Röda Korsets julkampanj:
Telefon: 08- 452 48 62