Volontärer som arbetar med sjukvård i skottlinjen uppmärksammas - Ericsson Globe tänds i Röda Korsets färger rött och vitt

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2016 15:10 CEST

Anna Carlstedt, ordförande i Röda Korset.

Vid midnatt natten till söndag tänds Ericsson Globe i Stockholm upp i rött och vitt för att hylla de miljontals människor som engagerar sig i Röda Korset världen över.

I samband med Röda Kors-dagen, som äger rum den 8 maj varje år, uppmärksammas i år särskilt de modiga och viktiga insatser som görs för människor i krigsområden. I en ny studie i vilken det dokumenterats hur vanligt det är med angrepp mot sjukvårdsinstitutioner och sjukvårdspersonal i elva länder åren 2012-2014, framgår att av sammanlagt 2 398 attacker var 1 933 riktade mot lokala sjukvårdare, däribland 262 från nationella Röda Kors-föreningar.

- Sjukvård attackeras och blir måltavlor i konflikter, trots att det är förbjudet enligt krigets lagar. Det som pågår just nu i Jemen, Syrien och Afghanistan är inte bara en fråga om liv och död för tusentals människor. Det handlar också om huruvida humanitära insatser ens är möjliga. Därför vill vi rikta ljuset mot alla de som gör ovärderliga insatser när de arbetar med sjukvård i skottlinjen, säger Anna Carlstedt, ordförande i Röda Korset.

Röda Korset bedriver just nu en kampanj för att uppmärksamma krigets lagar. Mer information om kampanjen finns att läsa på vår webbplats.

Röda Korset finns i dag både lokalt och globalt, på cirka 1000 platser i Sverige och i 190 länder. Röda Korset är världens främsta katastroforganisation med miljontals volontärer världen över. Vi arbetar för att ingen ska lämnas ensam i en katastrof.

Medier som önskar närvara då Ericsson Globe natten till söndag tänds upp och/eller vill intervjua Röda Korsets ordförande Anna Carlstedt, vänligen kontakta:

Fredrik Hammarbäck, pressekreterare Röda Korset

Röda Korset finns i 190 länder och är världens största mänskliga skyddsnät. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.