WE ARE THE REMIX (2017). Fotograf: Hendrik Zeitler

WE ARE THE REMIX nominerad till Dezeen Awards

MUSEEAs utställningsdesign av Röda Sten Konsthalls WE ARE THE REMIX (2017) har blivit utvald till slutomgången av arkitektur- och designtävlingen Dezeen Awards för bästa interiör i kategorin ”small interior”.

Konstnärs- och designduon MUSEEA består av Sofia Hedman och Serge Martynov som tillsammans skapade installationen WE ARE THE REMIX som en del av Röda Sten Konsthalls sommarutställning 2017 med samma namn. Installationen bestod av en omfattande arkitektonisk design där rummet förvandlades till en mötesplats med flera olika nivåer och våningsplan. MUSEEAs installation konkurrerar med Pump Station av Johnson Naylor (Storbritannien), XS House 2018 av PhoebeSayswow Architects Ltd. (Republiken Kina), Refettorio Felix av Studioilse (Storbritannien) och The Lookout av Note Design Studio (Sverige).

- Vi är väldigt glada över att vårt arbete med WE ARE THE REMIX uppmärksammas och får vara en del av Dezeen Awards. WE ARE THE REMIX var ett spännande och samtidigt utmanande projekt, men allt underlättades av Röda Sten Konsthalls fantastiska team. Dessutom är konsthallens unika utställningsrum en väldigt inspirerande miljö att få jobba i. Det ska också nämnas att vi är väldigt nöjda över att vi lyckades hitta nytt hem åt 80 % av materialet som användes i utställningen - så lite spill som möjligt!, säger Sofia Hedman.

Design- och arkitekturmagasinet Dezeen Magazine lanserades år 2006 och har idag över 2 miljoner läsare i månaden. Deras nya satsning Dezeen Awards kommer att arrangeras årligen med start 2018 och vinnarna i årets upplagan utses av en jury bestående av 33 formgivare och arkitekter, bland andra de namnkunniga Juergen Mayer H, Michel Rojkind, Bec Brittain och Selly Raby Kane. Galan går av stapeln 27 november vid Ennismore Sessions House i London.

Motivation:
”Located in Sweden, WE ARE THE REMIX explores the shaping of identities through moving image and music. Drawing on various genres such as music video, documentary, performance and animation the exhibition remixes human histories, imagined futures and dream worlds from across the globe. MUSEEA were commissioned by Röda Sten Konsthall to create an immersive exhibition design and installation. Resonating with the curatorial theme, MUSEEA designed a miniature cityscape that embraces collectiveness, celebrates diversity and borderlessness – a welcoming architecture where people unite and share experiences.”