En dag med fokus på förebyggande arbete mot rasism och främlingsfientlighet

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 23:06 CEST

Den senaste tiden har vi sett att nazistiska grupper blivit mer aktiva i Sverige. I Luleå hissades en nazistflagga vid kommunhuset och i Skellefteå märker  bland annat tekniska kontoret av att det klistras mera rasistiska klistermärken runt om på offentliga miljöer. Därför anordnar  Röda Korset tillsammans med Sensus studieförbunden en dag med fokus på förebyggande arbete mot rasism och främlingsfientlighet. Dagen innehåller både kunskapshöjande föreläsningar såväl som workshops för deltagare att utbyta erfarenheter och idéer.

-  Vi ser att det finns ett behov i västerbotten att lyfta upp förebyggande arbete mot rasism på agendan. Vi behöver prata om rasism som en möjlig social kris som vi behöver förebygga och arbeta med brett. Det finns kunskap och erfarenheter i Västerbotten hos olika grupper och myndigheter, vi vill skapa en mötesplats för att diskutera hur vi kan arbeta mot rasism och utbyta kunskap säger Helen Hugosson Strandemo verksamhetsutvecklare på Sensus Studieförbund.

Dagen är en del av projektet Good relations som drivs av arbetsmarknadsdepartementet med fokus på hur man bygger goda relationer och arbetar förebyggande mot främlingsfientlighet och rasism.

Vid frågor: Helen Hugosson Strandemo 070 3633009 helen.hugosson@sensus.se

Röda Korsets skellefteåkrets är en av Röda Korsets 1100 lokalföreningar i Landet och samverkar med Sensus Studieförbund som är ett studieförbund som lyfter fram mångfald, livsfrågor och globala frågor.