FN-diplom till Röda Korset

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 14:35 CET

Idag, på MR-dagen, har Röda Korsets center för torterade flyktingar i Stockholm fått motta Stockholms FN-förenings Diplom för försvar av de mänskliga rättigheterna. Årets diplom delas med Malena Ernman.

– Det är hedrande för oss att få motta det här diplomet. Centret har funnits i 30 år och vi möter dagligen svårt torterade och krigstraumatiserade människor på vårt center, berättar Monica Brendler, verksamhetschef på Röda Korsets center för torterade flyktingar.

I år det den tjugonde gången Stockholms FN-förening uppmärksammar en enskild person och en organisation för deras arbete för mänskliga rättigheter.

– Under hösten har vi utökat antal behandlare för att kunna ta emot fler som behöver vår hjälp. Vi finns här för att ge ett värdigt bemötande och den behandling som behövs, fortsätter Monica Brendler.

Motiveringen för mottagandet lyder:

Röda korsets center för torterade flyktingar i Stockholm har i 30 år behandlat och rehabiliterat fysiskt och psykiskt svårt plågade människor. Med stor professionalitet, empati och humanitet arbetar centret med människor som har utsatts för tortyr, traumatiserats av krigsupplevelser eller umbäranden under flykten. För sitt hängivna och outtröttliga arbete för att återge flyktingar och deras familjer den mänskliga värdighet som de har tagits ifrån är Röda korsets center för torterade flyktingar i Stockholm väl värd all uppskattning.

Läs mer om Röda Korsets center för torterade flyktingar i Stockholm här.

För ytterligare information och intervjuer, vänligen kontakta:
Maria Hazard, pressekreterare Röda Korset