Nallar till ambulanserna i Växjö

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 10:14 CEST

Den 18 juni klockan 14:00 utanför Mötesplats Kupan på Arabygatan 31 kommer Röda Korset överlämna hemstickade nallar till ambulanspersonalen i Växjö. Det är Kolombinas internationella rödakorsförening i Växjö som tagit initiativet att sticka nallar och flera rödakorsföreningar i Växjö kommun har hakat på. Stickandet spred sig även bland Kupans kunder, så runt om i Växjö har det stickats nallar under flera veckor. Trots att alla haft samma mönsterbeskrivning är ingen nalle den andra lik vare sig i färg, utseende och storlek. Varje nalle är unik!

Målet var att överlämna 50 nallar till ambulanspersonalen, men det har kommit in många, många fler. Dessa nallar kommer att mottas av Daniel Suran på ambulansen i Växjö för att delas ut till barn som hämtas med ambulans och som behöver något som tröstar eller distrahera dem. Att åka ambulans kan vara en skrämmande upplevelse för ett barn och att få en nalle att krama om kan lätta på oron.

Den 18 juni klockan 14:00 på Mötesplats Kupan på Arabygatan 31 kommer en ambulans för att hämta nallarna, då har man även chans få titta in i ambulansen och ställa frågor till ambulanspersonalen.

För mer information kontakta ordförande i Kolombinas Vibeke Hyltén-Cavallius 0706-812 699, e-post: vibeke@hovsgatan.se

Kupanchef Monica Ravelli 0470-270 90

Anmäl gärna ert i intresse i förväg till Vibeke Hyltén-Cavallius.

Kolombinas är Röda Korsets internationella kvinnoförening som funnits i Växjö sedan 80-talet. De välkomnar kvinnor från världens olika hörn att delta i deras verksamheter. Varje torsdag eftermiddag finns Kolombinas på Tallgården där de syr och stickar, tränar svenska, har miniföreläsningar och tar en fika tillsammans. Kolombinas anordnar även månadsträffar med föreläsningar, utflykter och studiebesök. Kolombinas samverkar med Tallgården, NBV-Sydost, samt Dacke rödakorskrets och Växjö rödakorskrets.

Röda Korset i Växjö kommun består av femton rödakorskretsar som arbetar med integration, besöksverksamhet, second hand, insamling, första hjälpen, informationsspridning etc. Kretsarna arbetar efter Röda Korsets internationella grundprinciper; humanitet, frivillighet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, enhet och universalitet.