Inbjudan Tillkännagivandet av mottagaren av Torsten och Wanja Söderbergs pris 2013 på Röhsska museet

Tillkännagivande av Torsten och Wanja Söderbergs pris 2013, sker onsdagen den 29 maj kl 11.00, på Röhsska museet.

Prisnämndens ordförande, Röhsska museets tillträdande chef, Tom Hedqvist, tillkännager onsdagen den 29 maj klockan 11.00 årets mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris. Prissumman är 1 miljon svenska kronor, med medel från Torsten Söderbergs Stiftelse och Ragnar Söderbergs Stiftelse. Årets pristagare kommer att närvara vid mottagningen.

Ackreditering till pressmottagningen på Röhsska museet och om möjlighet att delta i lunchen, sker senast måndag den 27 maj till Birgitta Wåhlander på tel +46 (0)31 368 31 53 eller per e-post birgitta.wahlander@kultur.goteborg.se

TORSTEN OCH WANJA SÖDERBERGS PRIS - HISTORIK

Röhsska museet har förmånen att årligen dela ut Torsten och Wanja Söderbergs pris, vars syfte är att befrämja konsthantverk och design i Norden. Priset instiftades 1992 av Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser till minne av makarna Söderberg.

Torsten och Wanja Söderbergs pris, som utdelades första gången 1994 på Torsten Söderbergs 100-årsdag, har tidigare tilldelats:

Keramikern Jane Reumert, Danmark, 1994.

Smyckekonstnären Liv Blåvarp, Norge, 1995.

Designern Brita Flander, Finland, 1996.

Möbeldesignern Mats Theselius, Sverige, 1997.

Textilkonstnären Louise Sass, Danmark, 1998.

Skribenterna Aðalsteinn Ingólfsson, Island; Kaj Kalin, Finland; John Vedel-Rieper, Danmark; Jorunn Veiteberg, Norge samt Kerstin Wickman, Sverige, 1999.

Designern Peter Opsvik, Norge, 2000.

Industriformgivaren Björn Dahlström, Sverige, 2001.

Grafiska formgivaren HC Ericson, Sverige, 2002.

Arkitekten och formgivaren Sigurður Gústafsson, Island, 2003.

Smyckekonstnären Janna Syvänoja, Finland, 2004.

Konceptbilen Volvo YCC:Anna Rosén, Cynthia Charwick, Maria Uggla,

Maria Widell Christiansen, Camilla Palmertz, Eva-Lisa Andersson, Elna Holmberg, Lena Ekelund och Tatiana Butovitsch Temm, Sverige, 2005.

Keramikern och designern Ole Jensen, Danmark, 2006.

Designgruppen Norway Says: Torbjørn Anderssen, Andreas Engesvik och Espen Voll, Norge, 2007.

Modeskaparen Steinunn Sigurðardóttir, Island, 2008.

Formgivaren Harri Koskinen, Finland 2009.

Designgruppen Front, Sverige 2010.

Modedesigner Henrik Vibskov, Danmark 2011.

Smyckeingenjören Sigurd Bronger, Norge 2012.

Prissumman är 1.000.000 SEK. Bland de designpriser där pristagaren väljs av en prisnämnd och priset utdelas årligen utgör Torsten och Wanja Söderberg det största priset i världen.

En prisnämnd bestående av representanter för de fem nordiska länderna har uppdraget att följa utvecklingen inom konsthantverk och design. Uppdraget är av stor betydelse för Röhsska museet. Att på detta sätt få möjlighet att stödja formgivare inom museets arbetsfält design, mode och konsthantverk kan inte nog värdesättas, då det hör till museets uppgifter. Att museet därutöver ges möjlighet att fördjupa det kollegiala samarbetet inom Norden är också av stor vikt.

Priset delas ut i samband med en högtidlighet i Göteborg den 4 november. Museet visar fr o m den 5 november 2013  en utställning med årets pristagare.

Prisnämnden består av representanter för de fem nordiska länderna:

Museidirektör¸ adj. professor Anne-Louise Sommer, Designmuseum Danmark, Köpenhamn; avdelningsdirektör design och konsthantverk Widar Halén, Nasjonalmuseet i Oslo; museidirektör Jukka Savolainen, Designmuseet i Helsingfors; museidirektör Harpa Þórsdóttir, Hönnunarsafn Íslands museum för design och konsthantverk, Reykjavik; fil.dr.h.c. Tomas Söderberg, ordförande i Torsten Söderbergs Stiftelse; samt prisnämndens ordförande Tom Hedqvist, Röhsska museet, Göteborg.