Roks på Aftonbladet debatt: Höj straffen för samtliga sexköpare

Roks ser sexköp som en av de värsta formerna av mäns våld mot kvinnor. Det är bra att statsministern vill höja straffen. Men att skilja mellan kvinnor som befinner sig i prostitution genom människohandel och andra kvinnor i prostitution, anser vi vara fel. Alla kvinnor är lika skyddsvärda, skriver Roks idag på Aftonbladet debatt.

Vi välkomnar förslaget på högre straff vid sexköp. Vi håller med om att det inte är bra att ingen av de 4782 polisanmälningarna som gjorts sedan sexköpslagen infördes i Sverige år 1999 har lett till fängelse. Men straffen ska vara höga för alla som tar sig rätten att köpa en kvinnas kropp.

Att som Fredrik Reinfeldt gjorde i sitt jultal; skilja mellan kvinnor som befinner sig i prostitution genom människohandel och andra kvinnor i prostitution, anser vi vara fel. Ska inte straffen skärpas för alla som köper sex av kvinnor? frågar Roks vice ordförande Karin Svensson och Roks styrelseledamot Wiveca Holst idag på Aftonbladets debattsajt. Läs debattartikeln här.