Roks på Aftonbladet Debatt: Låt kvinnorna få veta när förövarna släpps fria

I en debattartikel på Aftonbladet Debatt lyfter Roks ordförande Karin Svensson det bristande brottsofferperspektivet som gör att kvinnor som utsatts för mäns våld inte informeras när deras förövare går fria.

- Brottsofferperspektivet måste stärkas så att kvinnor som utsätts för mäns våld får rätt till information om var förövaren befinner sig, skriver Karin Svensson idag på AB Debatt.

För många kvinnor som utsätts för våld av sin partner men lyckas ta sig ur den akuta situationen börjar direkt en ny prövning: skräcken i att mannen som hon lämnat ska hämnas. Och statistiken visar att hon har skäl att vara rädd. Under 2000-talet har 237 kvinnor mördats av sin partner eller ex-partner och risken är som störst när hon lämnar eller har lämnat honom.

Det är idag sex månader sedan Susanne Ahl mördades av sin ex-partner. Hon hade begärt att få veta när han hade permission så hon kunde sätta sig i säkerhet, men fick inget veta. Hon hade enligt lagen inte rätt till det.

- Mannens frihet och rätt till sekretess är samma sak som kvinnans ofrihet och ständiga rädsla. Hon, som dessutom aldrig haft något val, utsätts för ännu mer lidande. Han kunde en gång välja mellan att slå eller att inte slå. Hon kunde aldrig välja att inte bli slagen.

Läs hela debattartikeln här.