Tjejjouren.se avvecklas. Roks släpper ny stödplattform: Rokstjejjourer.se

–Unizon sa upp samarbetet kring Tjejjouren.se redan i maj förra året säger Jenny Westerstrand, Roks ordförande. Men de tog tillbaka det sen. Nu har vi fått besked via rekommenderat brev om att de vill avsluta satsningen och då får vi nog räkna med att de står fast vid beslutet, säger hon.I maj lanserar Roks sin egen stödplattform, Rokstjejjourer.se. Den samlar Roks ca trettio tjejjourer och är formad och byggd i ett unikt samarbete mellan tjejjourerna själva. Målgruppen är tjejer som utsätts eller har utsatts för mäns och killars våld. –Roks kan våld som få andra, säger Jenny Westerstrand. Våra tjejjourer formade tjejjoursrörelsen och har fortsatt att utveckla den. Vi har velat skapa en plattform som gör våra tjejjourers kunskap och erfarenhet tydlig och synlig, de behövs! Adine Samadi (Tjejjouren Iris i Luleå) som sitter i Roks styrelse har varit projektledare för Rokstjejourer.se. – Det har varit en enorm kick att se tjejjourerna själva lägga grunden för den här stora och viktiga satsningen. På Roks tjejjoursträff i slutet av mars samlas vi och fortsätter utvecklingen med siktet ställt mot lanseringen i maj. –Det här känns så rätt. Vi vet att vår rörelse behövs mer än någonsin. Till satsningen Rokstjejjourer.se hör en app. I den kommer de stödsökande att kunna chatta och hitta stöd. Rokstjejjourer.se blir också en samlingsplats för Roks tjejjourers egna samtal och ett ställe där vi stärker oss som rörelse.