Roks stöttar Tjejjouren i Malmös beslut att proteststänga: "Situationen är ohållbar"

Vi stöttar Tjejjouren i Malmö beslut att stänga i protest. Det är dags för våra jourer att sätta ner foten och visa att situationen är helt ohållbar. Jag är bekymrad över kommunens resonemang att låta stänga ner Tjejjouren i Malmö i väntan på att finaniseringen ska lösas, säger Angela Beausang, ordförande Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige.

”Det är oerhört tungt att tvingas stänga ner all stödverksamhet, då vi vet hur mycket det betyder för våra stödsökande. Att det sker i jul och nyår är särskilt betungande eftersom extra många behöver  stöd. Det är första gången i jourens fjortonåriga historia som vi tvingas stänga” skriver Tjejjouren i Malmö.

Beslutet tog de efter att två halvtidsavlönade tjänster minskat till en tjänst på 25 procent, som eventuellt inte fortsätter efter nyår. Jouren kräver att få planera sin verksamhet med säkrad finansiering två år i taget och resurser för två halvtidstjänster med lön.

– Det är högst rimliga krav. De flesta av jourens stödsökande bor i Malmö och det är i första hand kommunens ansvar att se till att de som utsätts för våld får stöd. Malmö kommun säger att jouren redan får ersättning och att staten ska skjuta till resten. Men att kommunen i väntan på att det reds ut vem som ska finansiera den livsviktiga verksamheten låter jouren stänga är inte bra. Som ordförande för riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige är jag bekymrad över kommunens resonemang, säger Angela Beausang.

I fjol tog Tjejjouren i Malmö emot 853 tjejer. Hittills i år har den haft 933 stödsökande. Många var utsatta för våld, sexuella övergrepp och trakasserier. Psykisk ohälsa och självskadebeteende var vanligt. Flera hade inte kontaktat någon annan för att tala om sina problem.

– Inte minst genom Roks nya rapport ”Det sista de berättar – om incest och andra sexuella övergrepp mot tjejer och kvinnor” vet vi att tjejjourerna är en viktig väg ut ur övergreppen. De når via sina stödchattar de tjejer som ingen annan når. Varje vecka möter jourtjejer tjejer som utsätts för sexuella övergrepp. Tjejjourerna gör ett ovärderligt arbete i att bära upp, stötta och slussa dem vidare till andra aktörer, säger Angela Beausang.

Stödchatt, stödmail, stödtelefon, stödträffar och information samt utbildningar har varit Tjejjouren i Malmös huvuduppgifter under 14 år.

För mer information:

Angela Beausang, Roks ordförande: 070 – 589 16 30