Uttalande från Roks årsmöte 2012: Surrogatmödraskap är ett utnyttjande av kvinnans kropp och hennes reproduktiva organ

Över 150 jourkvinnor och –tjejer samlades på Arlanda i helgen när Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige höll sitt 28:e årsmöte.
Deltagarna enades om följande uttalande:
Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige, tar aktiv ställning mot surrogatmödraskap, porr och prostitution.

Roks ser att frågan om surrogatmödraskap, efter att ha uppmärksammats av Kajsa Ekis Ekman i hennes bok Varat och varan, tagits upp av flera kvinnoorganisationer. I grund och botten handlar det om kvinnans rätt till sin egen kropp, något som alltid har varit en viktig fråga för kvinnojoursrörelsen och som hänger direkt ihop med mäns våld mot kvinnor och vårt ojämställda samhälle.

Roks menar att det när det gäller surrogatmödraskap, liksom när det gäller prostitution, inte går att skilja mellan frivillighet och människohandel. Även i länder som tillåtit altruistiskt surrogatmödraskap, det vill säga att någon agerar surrogatmoder utan ekonomisk ersättning, är det många som väljer att åka till fattiga länder och betala kvinnor där för att agera surrogatmödrar.

Frågan om surrogatmödraskap är aktuell eftersom riksdagen beslutat om en förutsättningslös utredning om saken. Genom att aktivt motsätta sig surrogatmödraskap ansluter sig Roks till bland andra Sveriges Kvinnolobby, Kvinnliga läkares förening och UN Women.

Roks ordförande valdes om
På årsmötet fick Roks ordförande Angela Beausang fortsatt förtroende att leda Roks. Angela Beausang var med och startade Roks 1984, och var ordförande för organisationen 1998-2002. Sedan 2009 är hon tillbaka på ordförandeposten.

– Jag är otroligt hedrad och stolt över att ha fått jourernas förtroende att fortsätta leda Roks. Det är världens roligaste och viktigaste uppdrag, säger hon efter att ha blivit omvald.

Nya i Roks styrelse är Karin Svensson från Kvinno- och tjejjouren i Olofström, och Quinen Eriksson från Malmö tjejjour. Carina Diaz från Kvinnojouren Iris i Luleå, och Toktam Jahangiry från Kvinnojouren Femcenter i Malmö valdes båda om för ytterligare två år.

I Roks styrelse sitter sedan tidigare Malin Olsson, Kvinnojouren i Nässjö, Majlis Perhans, Kvinnojouren i Nynäshamn, Beatrice Unander-Scharin, Tjejjouren Ronja i Västerås, och Katinka Ingves, Kvinnojouren i Linköping.

Om Roks
Roks 80 kvinnojourer och 31 tjejjourer utförde tillsammans minst 103 331 stödåtgärder för kvinnor, tjejer och barn 2011. Över 10 000 kvinnor sökte kontakt med en kvinnojour för stöd och hjälp, och nästan 1000 av dem bodde på en jour. Samtidigt sökte nästan 2000 tjejer stöd hos någon av Roks tjejjourer. Mer statistik finns på vår hemsida, www.roks.se.

Kontakt:
Anna Holmqvist, pressekreterare
anna.holmqvist@roks.se

Angela Beausang, ordförande för Roks
angela.beausang@roks.se

• Jämställdhet

Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige, Roks, är den största medlemsorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i vårt land. Omkring 100 jourer ger stöd och skydd åt våldsutsatta kvinnor, tjejer och barn. Roks uppgift är att tillvarata jourernas gemensamma intressen och stötta dem i deras viktiga arbete. Roks har även ett opinionsbildande syfte, och arbetar utåtriktat med att synliggöra den verklighet som våra jourer möter.