Anders Lundin presenterar Stjärnjul XXVII

Stjärnjul XXVII på Hovet den 7 – 8 december presenteras av Anders Lundin. Med erfarenhet att leda musikevenemang som Allsång på Skansen, Melodifestivalen och Grammisgalan sällar han sig nu till raden av erfarna programledare som medverkat i de populära Stjärnjulkonserterna under deras 27-åriga historia.

De senaste tre åren har nära 10 000 personer årligen sett Stjärnjul. När uppsättningen nu görs på en arena som Hovet öppnas möjligheten för både en större publik och en större produktion. Nu är det klart att presentatören blir den erfarne mångsysslaren Anders Lundin.

– I valet av presentatör för en av Stockholm längsta jultraditioner gäller det att hitta någon som kan leva upp till förväntningarna. Vi är glada att Anders Lundin har antagit utmaningen. Tillsammans med Anders och övriga gästartister kommer vi kunna skapa en magisk helhetsupplevelse som verkligen fyller Hovet, säger Jan Alexandersson, regissör för Stjärnjul XXVII.

Julkonserterna med Rönninge Show Chorus och The EntertainMen har en lång historia. Efter en förhistoria i Rönninge togs steget 1993 när de uppförde Stjärnjul i större format för första gången, då som en julallsångskonsert: en dag, två föreställningar. Sedan dess har antalet årliga föreställningar ökat och publiken har vuxit.

En lång rad artister har medverkat i Stjärnjul genom åren: Nisse Landgren, Jill Johnson, Mark Levengood, Nina Söderquist, Bruno Mitsogiannis, Peter Johansson, Janne Åström, Putte Wickman, Björn Kjellman, Fred Johanson, Jasmine Kara, Stefan Sauk, Andreas Weise, Margareta Bengtson, The Moniker, Anna Sahlene, Martin Stenmarck, Jeanette Köhn, Dogge Doggelito, Loa Falkman, Tommy Körberg, Kalle Moraeus och många fler. Årets övriga gästartister kommer att annonseras vid senare tillfällen.

Stjärnjul XXVII sätts upp på Hovet vid Globen i Stockholm av de båda ideella körerna Rönninge Show Chorus och The EntertainMen, som tillsammans bildar Stjärnjulkören. De 200 sångarna framför sånger både a cappella och tillsammans med några av Sveriges mest välmeriterade musiker i den femton personer starka Stjärnjulorkestern.

The EntertainMen bildades 1979. De har i genren barbershop vunnit 12 nordiska mästerskap och gjort flera internationella turnéer i USA, Holland, Irland, Skottland och Tyskland. Rönninge Show Chorus har i samma genre vunnit två VM-guld och förbereder sig nu för nästa internationella världsmästerskap i höst. De har tidigare uppträtt i bland annat Symfonihallen Gasteig i München, MGM Grand Garden Arena i Las Vegas och Carnegie Hall i New York.

För mer information:

Stjärnjul: www.stjarnjul.se

Rönninge Show Chorus: www.ronningeshow.com

The EntertainMen: www.entertainmen.se

Biljetter: https://www.axs.com/se/series/8488/stjarnjul-xxvii-tickets?skin=stockholmlive