Rönninge Show Chorus, Made in Sweden

I helgen gav Rönninge Show Chorus ett lovande smakprov på musiken de hoppas ska bära dem till det tredje VM-guldet i barbershop: Made in Sweden. Samtidigt kuppade kören in en stämningsfull hyllning till en av sina dirigenter, som dirigerar sin sista internationella tävling i höst.

Barbershopsångarefrån hela Sverige och Norden samlades i helgen i Karlstad för årets nordiska mästerskap i barbershop för kvinnor. För Rönninge Show Chorus del blev det en en lovande bedömning av de amerikanska domare som var på plats, något som bådar mycket gott inför körens tredje VM-guldchans i september i New Orleans, USA.

Made in Sweden

Publiken fick höra och se ett smakprov på den musik som världsmästarkören hoppas ska ta den amerikanska publiken med storm – och temat de valt är Made in Sweden. Originalmusiken är skapad av bland annat Abba och Max Martin, och i Rönningekörens tolkningar är allt förpackat i fyrstämmig a capella-sång med koreografi och blå-guld-glittrande kläder.

Rönninge Show Chorus, Made in Sweden. Foto: Dick Gillberg

— Det känns extra roligt att få göra våra egna tappningar av världshits som skapats av svenskar, i den ur-amerikanska genre som barbershop ändå är. Det blir spännande att se hur den amerikanska publiken tar emot detta i september, säger Anna Alvring, co-dirigent.

— Jag kan inte tänka mig en mer universell hyllning till musiken i allmänhet, och svensk musik i synnerhet, än Thank You for the Music av Abba. För mig personligen känns det också väldigt starkt att få uttrycka min djupa tacksamhet för allt jag fått lära mig och uppleva genom alla år jag haft förmånen att ha musiken och sången i mitt liv, säger Britt-Heléne Bonnedahl, grundare och co-dirigent.

Hyllade och tackade grundaren

Rönninge Show Chorus passade också på att överraska Britt-Heléne Bonnedahl med lite extra kärlek från scenen. Hon dirigerade kören för allra sista gången vid ett nordiskt mästerskap, men kommer att fortsätta vara aktiv som coach för både kvartetter och körer. Det blev en känslosam stund med tillbakablickar från mer än fyra decennier av glädje och körgemenskap. Höstens tävling i New Orleans blir den sista internationella tävlingen som Britt-Heléne Bonnedahl dirigerar.

Vill du också uppleva Made in Sweden? Köp din biljett idag!

Söndagen den 8 september kommer Rönninge Show Chorus att göra två konserter med Made in Sweden-musiken i Nacka aula. Biljetterna säljs via Tickster. Biljettpriset för vuxna är 300 kronor. Barn och unga upp till 18 år och studenter med studentkort betalar 150 kronor.

Köp biljett hos Tickster