Ledningsgruppen Rosengård Fastighets AB, fastighetschef Benny Bendzovksi, vd Petra Sörling, marknads- och kommunikationschef Jenny Tebäck och CFO Agneta Larsson.

Rosengård Fastigheter på plats!

Från och med idag, den 2 oktober 2017, är det Rosengård Fastighets AB som äger, förvaltar och utvecklar bostadsområdena Törnrosen och delar av Örtagården. Totalt tillträder bolaget 1660 lägenheter från MKB Fastighets AB och blir därmed största fastighetsbolaget på Rosengård.

Rosengård Fastighets AB ägs till lika delar av de fyra fastighetsbolagen MKB Fastighets AB, Fastighets AB Balder, Heimstaden AB och Victoria Park AB. Målet är att Rosengård ska vara en attraktiv plats att bo, arbeta på och besöka.

Genom stadsutvecklingsprojektet Culture Casbah är förhoppningen att skapa en ny destination i Malmö. I det första skedet av Culture Casbah kommer Rosengård tillföras ca 200 nya bostäder och 30 lokaler. Därefter finns möjlighet till ytterligare 300 lägenheter via byggrätter.

-Det handlar om en kombination av god förvaltning av befintligt bestånd som tillsammans med nyproduktionen ska skapa en ny destination som bygger ihop det gamla Malmö med det nya. Vi vill skapa stolthet och trygghet för de boende genom att vara en synlig fastighetsägare med egen personal ute i området säger Petra Sörling, vd Rosengård Fastighets AB.

Projektet drivs av Rosengård Fastigheter och genomförs i nära samarbete med Malmö Stad. Satsningen innebär också att en ny tågstation kommer byggas i västra delen av Törnrosen.

Totalt kommer det att finnas tre stora hyresrättsaktörer på Rosengård. Efter tillträdet blir Rosengård Fastighets AB största fastighetsbolaget på Rosengård med 1660 lägenheter, MKB 1230 lägenheter och Victoria Park 870 lägenheter.

-Idag är en historisk dag. Nu börjar arbetet med att förverkliga Culture Casbah och därmed bygga samman Rosengård med Malmös centrala delar. Detta är unik stadsutveckling som ska bli mycket intressant att följa och vara en del av. Nu ligger allt fokus framåt säger Terje Johansson, styrelseordförande i Rosengård Fastighets AB och vd på MKB Fastighets AB.

Rosengård Fastigheter kommer etablera kontor på Rosengård men finns till dess på gångavstånd i lokaler på Sofielund.

-Vi har en ambition att fortsatta ta det sociala arbetet, som varit en prioriterad del av MKB:s arbete, vidare. Det har varit en viktig utgångspunkt i rekryteringen av medarbetare och vi har t ex redan tillsatt en bosocial samordnare, avslutar Petra Sörling.

För mer information kontakta:

Petra Sörling, VD, 0733-98 20 40